BSL/Podopost vind je dit jaar op de Vakbeurs Pedicure & Beauty in standnummer 16. Hier kun je terecht voor je vakliteratuur.
Nieuwe boeken
Tijdens de beursdagen kun je het nieuwste boek van Johan Toonstra Kleurafwijkingen aan de voet kopen. Dit prachtige naslagwerk is gemaakt in samenwerking met medisch pedicure Tineke de Beer. De vernieuwde Pedicure-instrumentenwijze, eveneens van de hand van Tineke de Beer, is ook in te zien en met korting aan te schaffen.
20% korting op boeken
Je krijgt tijdens de vakbeurs maar liefst 20% korting op de boeken die je aanschaft.
Podopost redactie aanwezig
De redactie van het vakblad Podopost is uiteraard aanwezig en hoort graag met welke informatie en achtergronden ze je een plezier doen in het magazine en op de website.
Chocolade
Wie de stand bezoek met de speciale beursvoucher maakt ook kan op een gratis reep Tony’s Chocolonely. Maar op = op (300 repen per dag), dus kom gauw langs!
Elkaar ontmoeten en informatie delen. Dat is de reden waarom de pedicurekring tien jaar geleden is opgericht, vertellen twee van de leden van de stuurgroep, Kiki van Oorschot (29) en Anita Raaijmakers (55). De stuurgroep bestaat uit vier leden en is het coördinerende orgaan van de netwerkgroep.
Stuurgroeplid van het eerste uur, Gerda de Kort, raakte tijdens een bijeenkomst van ProVoet aan de praat met enkele collega’s. Anita: ‘Ze ervaarden allemaal dat er weinig contact was tussen collega’s en dat je er vaak alleen voor staat. Toen is het initiatief genomen om pedicures aan te schrijven en de kring op te richten vanuit de behoefte om elkaar op te zoeken en informatie te delen.’
Thema centraal of gast komt langs
Inmiddels zijn ongeveer 30 pedicures uit Tilburg en omstreken aangesloten bij de kring en twee keer per jaar wordt een bijeenkomst gehouden. Dan kan er een thema centraal staan of komt een gast langs. Anita: ‘We hebben een woordvoerder van het Alzheimer Café gehad, of we bespreken casussen, er is een podotherapeut geweest die over diabetische voetzorg kwam praten.’ Kiki: ‘We proberen wel alle kanten waar we mee te maken hebben te belichten, ook voor de niet-medische pedicures.’
De viering van het jubileum betekende ook het officiële afscheid van vertrekkend stuurgroeplid Daniëlle Sebregts. Na vele jaren trouwe dienst heeft ze het stokje over gegeven aan het jongste lid van de pedicurekring, Kiki. Toen Daniëlle aangaf te willen vertrekken en een opvolger zocht in de stuurgroep, twijfelde Kiki geen moment. ‘Dat lijkt me interessant, dacht ik meteen. Ik bleef altijd al ‘hangen’ na iedere bijeenkomst om ideeën aan te dragen.’
Maar er was meer animo voor de plek. Kiki: ‘Daniëlle heeft toen met iedereen een persoonlijk gesprek gehad over de motivatie en uiteindelijk ben ik gekozen. Waarom? Ik denk omdat ik jong ben en toch wat anders tegen zaken aankijk en zorg voor doorstroming. Ik heb het idee dat ik mezelf nog beter kan ontwikkelen nu ik in de stuurgroep zit. Ik kijk niet meer alleen naar mijn eigen belangen, maar naar die van iedereen.’ Anita vult aan: ‘Kiki is een goede aanvulling in ons team, een gezellig lid bovendien. We worden daarnaast ouder en dan is het goed dat een jongere generatie opstaat.’ Kiki: ‘Ik hoop nu ik in de stuurgroep zit dat we ook meer jonge pedicures in de kring kunnen krijgen.’
Je hebt elkaar hard nodig
Voor Anita is haar werk als stuurgroeplid zeer waardevol. ‘Ik vind het ook belangrijk werk. Ik vergelijk pedicures vaak met eilandbewoners. Soms drijven ze naar elkaar toe en soms drijven ze van elkaar af. Terwijl je elkaar – en dat blijkt maar weer in deze tijd – gewoon hard nodig hebt. Kijk maar naar Kiki. Haar werk wordt tijdens haar zwangerschapsverlof ook overgenomen door een collega uit de kring. Dat geeft vertrouwen omdat je elkaar kent.’
Kiki heeft grote schoenen te vullen, want Daniëlle heeft veel voor de pedicurekring betekend. Kiki: ‘In mijn ogen deed Daniëlle eigenlijk alles.’ Anita lacht. ‘Dat klopt, ze was contactpersoon voor de mail, deed het woord tijdens de vergaderingen, zorgde voor de informatie over de accreditatiepunten. Dat neemt Kiki nu van haar over.’
Veel interactie door WhatsAppgroep
Helaas is de pedicurekring in coronatijd niet fysiek bij elkaar gekomen. Toch hebben de leden zeker wat aan elkaar gehad. Een van de eerste acties van Kiki was namelijk het aanmaken van een WhatsAppgroep. ‘Zo konden we toch met elkaar in contact blijven. Daar is verrassend veel gebruik van gemaakt. Vragen over hoe je bepaalde dingen zou aanpakken of iemand die voor een klant die ging verhuizen een nieuwe pedicure zocht. Die interactie is heel leuk én nuttig.’
De toekomst zien ze vol vertrouwen tegemoet. ‘We komen samen om verbinding te zoeken en niet om elkaars concurrenten te worden’, zegt Anita. ‘Het zou mooi zijn als we de kring nog wat kunnen uitbreiden, niet alleen voor ons maar ook voor aankomende leden. Want met hoe meer mensen je bent, hoe sterker we staan.’ Kiki knikt. ‘Je staat er zo nooit alleen voor. Met een grote groep staan we sterker en worden we als netwerkgroep serieus genomen.’
De jaren 90 zijn dit jaar de absolute inspiratiebron, niet alleen voor mode. Iconische designs, modellen en kleuren hebben hun stempel op 2021 gedrukt en zullen dat – zeker wat betreft nagels – ook nog de komende paar seizoenen blijven doen. Kleuren die niet uit het nagellakpalet weg te denken zijn, zijn vooral neontinten. Geel staat zonder twijfel bovenaan, net als neonroze en -groen. Nu worden ze voor een iets toegankelijkere look vaak gecombineerd met natureltinten of transparante nagels, soms zijn het slechts kleine details in neon. Onmisbaar voor up-to-date nagellook zijn ze sowieso de komende maanden.
Smileys
Hand in hand met neon gaan de smileys: enorm populair in de jaren negentig en nu uit het niets terug te zien op kleding, sieraden, accessoires én talloze nageldesigns. Hoe simpel ze ook lijken: smileys moeten goed en minutieus uitgevoerd worden. Daarom zijn nagelstickers en press-on nagels nu ook mateloos populair. De press-ons zijn vooral een hit; in Nederland is de Amsterdamse salon Lakwerk (@lakwerk) op de trend ingesprongen. Internationale smaakmaker wat betreft press on nails is de Australische Betty Rose, op Instagram te volgen als @missbettyrose. Ze biedt handgemaakte sets aan haar volgers met de meest up-to-date nageldesigns. Sydney staat er bekend om wat betreft eten en drinken, mode en óók qua cosmetica regelmatig vernieuwende trends te brengen, deze nail artist is dus one to watch.
Oud en vertrouwd
Echt groen: dat is waar ook salonmerken zich meer en meer op richten. Het ethische salonmerk Esse doet dat onder meer met formules met probiotica-extracten, gecombineerd met natuurlijke ingrediënten. Deze voeden de huid en nagelriemen zonder deze vet te maken. Daarnaast blijven natuurlijke klassiekers een hit, en maken populaire groene namen gretig gebruik van bekende hits als fruitzuren, shea butter, lavendel, calendula, olijfolie, verbena en rozemarijn. Juist die vertrouwdheid van bekende ingrediënten lijkt in de lijn van natuurlijk goed aan te slaan. Weleda heeft bijvoorbeeld een vetarme balsem die te sterke transpiratie tegengaat en helpt eeltvorming te remmen, deze bevat het minder bekende leemaarde dat de huid helpt om vocht vast te houden zodat voeten droog en fris blijven.
Salonmerk Esensa Mediterana heeft een multi-purpose product dat zowel onderdeel kan zijn van een massage of behandeling, of juist het einde van een behandeling fris afrondt. Deze Foot Nourishing Cream is onder meer op basis van mint, shea butter en diverse natuurlijke oliën. Ondenkbaar uit het voetverzorgingsassortiment is nog altijd tea tree-olie: de antibacteriële werking van dit ingrediënt komt met reden ook dit najaar terug in de meeste groene assortimenten. Bewezen effectiviteit zonder poespas: dat is wat bij (groene) voetverzorging past.
Sociale nailspo
Pinterest is fantastisch om geïnspireerd te raken of om klanten te laten zien wat er allemaal mogelijk is, door een eigen moodboard aan te maken van je eigen werk, of door voorbeelden van andere gebruikers te verzamelen. Maar wil je van innovaties en trends op de hoogte blijven, dan zijn TikTok en Instagram musts. Met name Instagram: foto’s zijn een stuk duidelijker dan de korte video’s en veel nailfluencers van het eerste uur zijn al veel langer actief op dit platform. Een aantal namen kun je bijna niet overslaan voor next level inspiratie. Met stip op één staat de Zuid-Koreaanse Eun-kyung Park, die al jaren onder de naam Nail Unistella (@nail_unistella) haar meesterwerkjes toont. Ze heeft misschien niet de allermeeste volgers van de nagelprofessionals op sociale media, maar ze is waarschijnlijk wel het invloedrijkste en meest vernieuwend. De trends die ze meer dan tien jaar geleden bedacht – iriserende illusies van glaskunstwerken in de nagels, nagelsieraden, ledlampjes in nagels en extreem minimalistische designs – zie je tegenwoordig steeds vaker, maar Eun-kyung stond aan de wieg van deze pareltjes. In haar eigen land is ze inmiddels een ster, internationaal staat ze bovenaan de lijst van smaakmakers. Een stuk commerciëler maar vooral in Amerika een van dé namen is Chaun Legend (@chaunlegend): met 1,4 miljoen volgers op alleen al Instagram is de van oorsprong Cambodjaanse artiest een superster in eigen land. Hij doet de nagels van talloze internationale beroemdheden. Deze zogenaamde ‘celebrity nail artist’ is niet per se vernieuwend, maar weet de trends tot in perfectie uit te voeren. Op Nederlandse bodem is vooral Electa Nails (@electanailart) een belangrijke trendsetter. Klanten die de Amsterdamse salon van nail tech Electa Manuputty uitkomen hebben designs die de actueelste, internationale trends weerspiegelen, allemaal tot in perfectie uitgevoerd. Sterren zoals YouTuber en make-upartist Nikkie Tutorials dragen haar ontwerpen. Andere internationale Instagram-accounts die de moeite waar zijn: @heynails: twee zussen die redelijk eenvoudige maar erg draagbare en vooral mooie designs posten. De Britse @joelyoceannails heeft een oog voor on trend maar tegelijk draagbare nagelontwerpen en de eveneens Britse @emilysmakeupandnails die als geen ander free hand-ontwerpen maakt van populaire comics, actuele designs en zelfbedachte minimeesterwerkjes.
Extra’s voor de klant
Met het einde van het jaar in zicht is het wellicht niet onverstandig om na te denken over thuisbehandelingen en extra’s die de winterbehandelingen ondersteunen, maar ook de bijverkoop een boost geven. Verzorgingskits met nagelmaskers zijn daar een goed voorbeeld van. Zelfs ketens als de Hema bieden deze aan op basis van onder andere ureum, sheaboter en hyaluronzuur. Steeds meer professionele merken hebben ze ook in het assortiment; interessante opties in de salon als onderdeel van de behandeling, maar natuurlijk ook leuk als bijverkoop – waarbij je nadrukkelijk aangeeft dat ze onderdeel zijn en géén vervanging van een behandeling.
Guasha
Nog een goed voorbeeld van interessante extra’s zijn verzorgende nagellakken om een behandeling mee af te sluiten: Faby biedt bijvoorbeeld een vegan assortiment dat de meeste schadelijke stoffen mijdt. Daar zitten diverse base coats tussen die zuurstofdoorlatend zijn, een roze ondertoon hebben die gelige nagels maskeert en een anti-aging-effect bieden. Zelfs klanten die geen kleurtje willen of niet van lak houden worden hier waarschijnlijk blij van. Ook authentieke lichaamsverzorgende accessoires vinden een weg naar de praktijk: tools zoals de guasha of rollers op basis van natuursteen zouden het lichaam kalmeren tijdens een massage, collageen een boost geven en de afvoer van afvalstoffen bevorderen. Die kunnen deel uitmaken van je behandelingen maar zijn tegelijk prachtige bijverkoop die niet misstaat op je toonbank.
In het Voetenwerk van oktober lees je het advies van de klachtenfunctionaris van ProVoet hoe om te gaan met klachten van klanten. Om onderstaande pdf te kunnen bekijken, moet je ingelogd zijn met een Podopost abonnement.
Mensen met klachten aan gewrichten, spieren, pezen of botten worden opgeroepen om de tool uit te proberen. Deelnemers brengen niet alleen hun eigen klachten in kaart, maar helpen ook mee aan het onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). De bedoeling is dat de tool in de toekomst een passend persoonlijk advies en goede diagnose geeft. Zodat reumapatiënten op tijd de juiste zorg en informatie ontvangen. Ga naar reumanederland.nl/tool_reuma en volg de instructies.
We zien op dit moment veel schoenen waarbij natuurlijke grondstoffen, zoals appels en druiven, de plek van leer hebben overgenomen. Ook wordt gewerkt aan kweekvlees, kunstmatig vlees uit de stamcellen van dieren. De start-up Qorium heeft inmiddels het eerste stukje kweekleer ter wereld geproduceerd. Het heeft de grootte van een 2 euromunt.
Qorium is een initiatief van drie ondernemers. Het zijn Mark Post, de man van start-up Mosameat die als eerste ter wereld een gekweekte hamburger ontwikkelde, oud-topman en bestuurder Stef Kranendijk en Rutger Ploem, voormalig commercieel directeur bij een leerlooierij. Inmiddels hebben zij met steun van verschillende investeerders de financiële middelen om kweekleer verder te ontwikkelen. Voor het kweken van collageen, de basis van leer, zijn volgens Mark Post slechts een paar cellen van een koeienhuid nodig. Hier worden vervolgens verschillende voedingsstoffen aan toegevoegd waarna dankzij celdeling een dun laagje leer zou moeten ontstaan. Met slechts enkele koeiencellen is straks 100.000 vierkante meter leer te maken.
Voordeel van kweekleer is dat veel klimaatschade wordt voorkomen. Koeien stoten namelijk veel methaan uit en hebben bovendien veel grond en voer nodig. De voetafdruk van een kweekleerfabriek is dus vele malen kleiner. Het kweekleer springt bovendien in op de toenemende vraag naar vegan producten. Veel bedrijven hebben volgens Qorium al belangstelling getoond voor het kweekleer. Naar eigen zeggen is de start-up in gesprek met onder meer Louis Vuitton, Hermès, Ecco, Nike en Audi. In 2026 zouden de ondernemers graag de eerste schoenen van kweekleer in de etalage zien staan.
Zo helpt het pedicures om onderscheid te maken tussen onschuldige afwijkingen en alarmsignalen waarvoor een verwijzing naar een huisarts nodig is. Ook geeft het boek pedicures praktische tips en adviezen.
Kleurafwijkingen aan de voet – wat kleuren voetverzorgers vertellen over huid- en nagelaandoeningen begint met een hoofdstuk over de opbouw van de huid en uitleg over hoe de huidskleur tot stand komt. Daarna volgt uitleg over de donkere huid. Herkenning van aandoeningen bij de donkere huid is complex, omdat verkleuringen als roodheid lastiger zijn waar te nemen. In de volgende hoofdstukken worden tien kleuren aan voeten en nagels beschreven en de ziektebeelden die daarbij passen. Een pedicure mag geen diagnose stellen, maar kan door eenvoudig naar een kleur te kijken gemakkelijk nagaan waar zoal aan gedacht kan worden. Zeker omdat in het boek 200 foto’s van hoge kwaliteit staan.
Dr. Johan Toonstra geeft les aan pedicures en podotherapeuten en is gespecialiseerd in afwijkingen aan de huid van voeten en aan de nagels. Hij schreef hierover met dr. Anton de Groot verschillende boeken. Samen met Tineke de Beer, ervaren medisch pedicure, maakte Toonstra eerder het Voetenvragenboek dermatologie waarbij honderd vragen uit de dagelijkse praktijk worden besproken.
Vooraf tekenden iets meer dan 600 personen in voor het webinar. Dat maakt dat uiteindelijk bijna 75 procent van de geregistreerde belangstellenden de live-uitzending bekeek. Deze kijkers bleven gemiddeld 65 minuten hangen bij het verhaal van productspecialist Hygiëne & Desinfectie Karolien van der Scheer. Het gros van het publiek mengde zich ook in de interactieve onderdelen van het webinar. Zo reageerden bijna 380 mensen op de poll en werden er gedurende de uitzending ook de nodige vragen gesteld. Podopost-uitgever Bohn Stafleu van Loghum is tevreden met dit geslaagde evenement en kijkt naar nieuwe mogelijkheden.
Per jaar krijgen vele tienduizenden patiënten in Nederland een basaalcelcarcinoom. Deze huidkanker groeit langzaam, zaait zelden uit en is nagenoeg nooit levensbedreigend. Het verwijderen van de tumor is goedkoop en brengt weinig risico met zich mee. Toch werd onderzocht wat er gebeurt als je wacht met behandelen.
‘Mensen hebben verschillende redenen om niet meteen een operatie te willen’, stelt Marieke van Winden, dermatoloog in opleiding in het Radboudumc en eerste auteur van het artikel. ‘Bijvoorbeeld vanwege een korte levensverwachting of een zwakke gezondheid. Tot nu toe was er weinig bekend over de gevolgen van afwachten, waardoor dermatologen moeilijk advies kunnen geven. Dit hebben wij nu onderzocht.’
Voor de studie volgde het onderzoeksteam 280 tumoren verdeeld over 89 patiënten. Elke drie maanden kwamen de patiënten voor controle. Soms besloten arts en patiënt samen om de tumor alsnog weg te halen. Dat gebeurde over het algemeen na zeven maanden. Dat kon in bijna alle gevallen nog op precies dezelfde manier als aan de start van het traject, ook als de tumor iets gegroeid was. Vooral voor een bepaald subtype van het basaalcelcarcinoom, namelijk nodulaire en superficiële basaalceltumoren, kunnen artsen afwachten of afzien van behandeling vaker overwegen. In dit onderzoek bleken deze tumoren gemiddeld maar 1 millimeter per jaar te groeien. Daarmee lijken ze een goede kandidaat voor waakzaam wachten.