Home Blog Pagina 89

Gebruik beenspieren goed voor de hersenen

0

Het gebruik van beenspieren is goed voor de hersenen. Door het gebruik van de beenspieren worden de hersenen gestimuleerd gezonde neuronen (verbindingen) aan te maken. Als beenspieren niet gebruikt worden, bijvoorbeeld door langdurige bedrust of bij astronauten, bevatten de hersenen minder neurale stamcellen. Uit die stamcellen kunnen nieuwe neuronen ontstaan.

Onderzoekers van de Universiteit van Milaan zorgden dat een groep muizen hun achterpoten vier weken lang niet konden gebruiken. Na die periode haalden ze stukken hersenweefsel weg uit de sub-ventriculaire zone. Dit gebied speelt een rol bij het behoud van gezonde hersencellen en produceert nieuwe neuronen uit stamcellen.

Bij de controlegroep, muizen die vrij konden bewegen, werden dezelfde stukken hersenweefsel onderzocht. De muizen die de achterpoten niet mochten gebruiken hadden zeventig procent minder stamcellen in dit gebied. Bovendien waren de nieuw aangemaakte neuronen niet volledig volgroeid. Ook de oligodendrocyten, cellen die de hersencellen ondersteunen en helpen, bleken niet volledig volgroeid.
Volgens de onderzoekers is stevig gebruik van de beenspieren (dansen, lopen, rennen, fietsen, klimmen, springen) goed voor gezonde hersenen. Minder of helemaal niet bewegen is slecht voor de aanmaak van nieuwe, gezonde neuronen.

 

Bron: Frontiers in Neuroscience

3D-geprinte schoen op maat klaar in uren

0

In de toekomst kan een klant wachten op een schoen die perfect op maat wordt geprint in de winkel. Technologiebedrijf HP en een tweetal schoenspecialisten hebben het systeem FitStation ontwikkeld, dat de voeten scant en de schoenen print met een speciale 3D-printer.

 

FitStation bestaat uit een 3D-scanner, een drukmeetplaat, een computer met bedienings- en analysesoftware en een verbinding met een lokale 3D-printshop. De klant laat een 3D scan maken van beide voeten. Vervolgens loopt de klant op blote voeten een aantal maal over de drukmeetplaat.

Klanten krijgen op basis van de scan advies voor bepaalde merken en maten of voor de aanschaf van standaard of op maat gemaakte 3D-geprinte inlegzolen. Daarnaast werkt HP aan het helemaal op maat maken van schoenen met twee schoenenspecialisten in de VS, Brooks en Superfeet, die op basis van de data-analyse en het ontwerp van Brooks de zool produceert. De zool van de schoen wordt opgebouwd uit verschillende lagen polyurethaan (PU) die in een 3D-geprinte mal worden gespoten, zodat voor elke voet de juiste drukverdeling wordt gerealiseerd.

Het maken van de 3D-mal voor de zooltjes duurt nu enkele uren, het maken van de zool zelf nog iets langer. De leveringstijd bedraagt nu circa 5 dagen. HP verwacht dat winkels op termijn hun eigen 3D-printer in huis krijgen. Als het proces dan ook nog versneld kan worden kunnen klanten de nieuwe schoenen aan het eind van de dag ophalen.

 

Bron: AG-connect

Professioneel of luxe

Als je net klaar bent met je studie sta je te poppelen om je praktijk in te richten en aan de slag te gaan. De aanbiedingen vliegen je om de oren. Voor een leuk bedrag schaf je al een behandelstoel, werkstoel en -tafel, en een pedicuremotor aan. Niet zelden wordt de eerste inrichting uit eigen middelen bekostigd, want eerst zien of de praktijk gaat lopen. Maar wanneer is de tijd rijp om te investeren in meer luxe? Is het zinvol om daar bij de start van de praktijk al over na te denken?

Professioneel of luxe: het is maar hoe je het bekijkt, Podopost december 2017:30 (PDF)

Verwijder eelt efficiënt met de omnicut

0

Agaath Kuijpers (52) heeft een dikke laag droog eelt rond de hielen. Medisch pedicure Elle Michiels pakt dit effectief, veilig en snel aan met de omnicut. Een artikel over het gebruik, de voordelen en de nadelen van dit instrument. Ook demonstreert Elle hoe ze het eelt op verschillende tenen en onder de voorvoeten met het mes verwijdert.

Verwijder eelt efficiënt met de omnicut, Podopost december 2017: 30 (PDF)

Praktijkinrichting: Bouwen of verbouwen?

Stel, je wilt een andere praktijkruimte. Wat komt daar dan allemaal bij kijken? Ga je bouwen of verbouwen? Waar ga je je hervestigen en wie gaat de klus klaren? Wat kost dat? Medisch pedicure Mirjam van Lierop en medisch pedicure sport Harriëtte Holstege delen hun ervaringen.

Praktijkinrichting: Bouwen of verbouwen? Podopost december 2017:30 (PDF)

 

Voetzorgprofessionals verenigen zich voor diabetische voetzorg

De professionals in de voetengezondheidszorg hebben de handen inéén geslagen om de voetzorg voor mensen met diabetes inzichtelijker te maken. Met de komst van de informatiebrochure ´Voetzorg bij diabetes´(pdf) wordt een belangrijke stap gezet om de vraag naar eenduidige informatie op gebied van voetzorg bij diabetes te beantwoorden. Naast de beroeps- en brancheverenigingen van de (diabetes)podotherapeuten, medisch pedicures en registerpodologen onderschrijft ook o.a. de Diabetes Vereniging Nederland deze praktische brochure. Deze brochure is een positieve ontwikkeling gezien het groeiende aantal diabetespatiënten en de noodzaak tot zinnige en zuinige zorg.

Zorg op maat
In de informatiebrochure wordt beschreven welke (voet) zorg een diabetespatiënt kan verwachten. Naast het belang van een jaarlijks voetonderzoek wordt duidelijk uitgelegd wat er gebeurt wanneer iemand een verhoogd risico op een wond heeft. Ook wordt duidelijk aangegeven welke zorgprofessional betrokken is bij de verschillende fasen van het behandelproces en hoe de onderlinge samenwerking is geregeld.

De brochure ‘Voetzorg bij diabetes’ is een initiatief van de overkoepelende beroeps- en brancheverenigingen ProVoet, Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP), Diabetesvereniging Nederland, Nederlandse Maatschappij voor Medisch Voetzorgverleners (NMMV), Stipezo, Stichting LOOP, Nederlandse Vereniging van Praktijkondersteuners (NVvPO) en Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland, afdeling Wondexpertise (V&VN).

Klachten over cliënten, welke mogelijkheden heb je?

0

In het artikel ‘De klacht de baas’, gepubliceerd in Podopost 4 (2018) draait het om klachten, ingediend door cliënten. Andersom komt echter ook voor. Waar kun je nu als pedicure terecht met een klacht over je cliënt? Ik beschrijf de (on)mogelijkheden aan de hand van een veel voorkomend euvel. Je kunt daar echter elke andere inhoudelijke klacht voor in de plaats zetten.

Het zal zowat iedere pedicure regelmatig overkomen dat cliënten zonder afmelding niet op de afgesproken dag komen opdagen. Ze zijn de afspraak vergeten of wellicht kwam de datum toch niet zo goed uit. We noemen dat no show. De meeste mensen zullen zich verexcuseren en als vanzelfsprekend de rekening direct betalen. Zij begrijpen dat de pedicure kostbare tijd verloren heeft.

Niet betalende cliënten

Er zijn ook cliënten die niet (willen) betalen. Misschien vinden ze dat niet nodig omdat er geen prestatie tegenover stond. Of ze zeggen dat daarover van tevoren geen afspraken waren gemaakt. Vaak laten ze niets meer van zich horen.

Je wilt graag je geld, dus stuur je een rekening. Reageert de (ex)cliënt binnen de gestelde wettelijke termijn niet, dan stuur je een aanmaning. En zo nodig nog maar een. Wat doe je als de cliënt hier ook niet op reageert? Laat je het er maar bij zitten? Dan ben je je geld sowieso kwijt. Of stuur je een incassobureau op de cliënt af? Daar hangt een stevig prijskaartje aan. Wegen die kosten op tegen de baten?

Aha, de klachtenfunctionaris van ProVoet! “Nee, helaas”, vertelt klachtenfunctionaris Kim Dijk. “Het is formeel niet de taak van de klachtenfunctionaris om te bemiddelen bij klachten van pedicures over cliënten. Natuurlijk wil ProVoet best met de pedicure meedenken, maar een klacht indienen kan eenvoudigweg niet.”

Wat dan gedaan?

“Pedicures kunnen in beginsel een klacht over een cliënt bij de Geschillencommissie indienen”, zegt een commissielid van de Geschillencommissie Uiterlijk Verzorging. “Of we die klacht daadwerkelijk kunnen behandelen, is echter zeer de vraag. De Geschillencommissie heeft tot taak de consument te beschermen. Daarom kan deze commissie een klacht van een ondernemer alleen in behandeling nemen als de consument het daar ook mee eens is. In geval van ‘no show’ is de kans waarschijnlijk klein dat de cliënt daarmee akkoord gaat.”

Bewijzen

Toch zijn er wel degelijk kansen horen we van de Geschillencommissie: “Je kunt je positie versterken door zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen die aantonen dat er sprake is van wanbetaling. Houd vanaf het begin de acties die je onderneemt, de eventuele (re)acties van de cliënt en alles wat voorvalt goed op schrift bij. Overleg met ProVoet. Als de cliënt verneemt dat er voldoende gedegen informatie over het voorval voorhanden is, zal deze hopelijk inzien dat betaling de beste optie is. Het wordt lastiger voor hem om geen toestemming te geven voor het behandelen van de klacht door de Geschillencommissie.

Blijft de cliënt van mening dat hij niet hoeft te betalen, geef dan aan dat de betalingsverplichting blijft bestaan. Vertel de cliënt dat hij daarover een klacht kan indienen bij de klachtenfunctionaris van ProVoet of bij de Geschillencommissie.

Gelijktijdig met het opstarten van de procedure bij de Geschillencommissie is de cliënt verplicht om het door de pedicure geëiste nalatige bedrag bij de commissie in depot te stellen. De commissie ‘bewaart’ dat geld tot de uitspraak. Als de pedicure bij de uitspraak in het gelijk wordt gesteld, dan krijgt ze³ haar geld vanuit dit depot uitgekeerd.”

Zijn er nog alternatieve instanties waar je een klacht kunt indienen? Jawel, je kunt naar de rechter stappen. Een gemakkelijke weg zal dat echter niet zijn. Je zet deze stap waarschijnlijk alleen in geval van ernstige klachten. Je rechtsbijstandsverzekering zal dan goed van pas komen.

Kortom: eenvoudig is het indienen van een klacht over een cliënt zeker niet. Zorg er in ieder geval voor dat je zo sterk mogelijk in je schoenen staat. Maak de cliënt bekend met jouw  annuleringsvoorwaarden. Bespreek ze bij het maken van een afspraak, zet ze op je website, druk ze op je afsprakenkaartje en hang ze aan de praktijkmuur. Documenteer en registreer al je acties en alles wat voorvalt.

 

Ellen van Kruining, vakjournalist

Laat de website voor je werken

0

De website is tegenwoordig een belangrijk communicatiemiddel van de pedicurepraktijk. Maar de digitale tijd gaat snel. Wat vier jaar geleden nog hot en hip was, kan zomaar door de tijd zijn ingehaald. Ida Sluiskes van Tekstbestendig weet er alles van. Een website wordt sterker door krachtige en compacte teksten. Maar hoe werkt dat dan? Met tips en praktische informatie haal je eenvoudig de bezem door je website voor een succesvolle inhoud.

Laat de website voor je werken, Podopost november 2017:30 (PDF)

Voetbalvoet is zeer kwetsbaar

0

Jaarlijks worden in het amateurvoetbal ruim 1 miljoen blessures geregistreerd. Het gaat vooral om verdraaiing en kneuzing van de enkel en verdraaiing van de knie. Daarnaast ontstaan veel kleinere blessures aan de voet die niet worden geregistreerd zoals blaren, hematomen, nageltrauma, ongewenste eeltvorming en drukplekken.

Voetbalvoet is zeer kwetsbaar, Podopost november 2017:30 (PDF)

Pijnlijk teentje bij gezonde dame

0

Karin Kazen, een gezonde dame, komt binnen met de mededeling dat het helemaal niet goed is met haar voeten. Nadat zij haar schoenen en kousen heeft uitgetrokken, valt het me meteen op dat digitus 5 rechts volzit met velletjes die een (genezen) ontsteking doen vermoeden.

 

Pijnlijk teentje bij een gezonde dame, Podopost november 2017:30 (PDF)

Abonneren