Home Blog Pagina 68

Opvolger Code van het Voetverzorgingsbedrijf beschikbaar

Deze nieuwe naam sluit beter aan bij de inhoud over bedrijfsvoering, hygiëne, de Arbowet, milieu en veiligheid dan de eerdere titel, aldus ProVoet die dit handboek nu uitgeeft.

Nieuwe inzichten

In het bedrijfshandboek zijn nieuwe inzichten verwerkt. Zo is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar reinigings- en desinfectiemiddelen. Ook lees je alles over de uitleg van ultrasoon reinigen en welek reiniger het meest geschikt is. Hetzelfde geldt voor autoclaaf. In de toekomst komt er een e-learning over het nieuwe bedrijfshandboek, hierover volgt later meer informatie.

De  onlangs verschenen Covid-19 protocollen, zijn deels gebaseerd op het bedrijfshandboek.

Bron: ProVoet

Hoera, maandag weer aan het werk!

Hoe nu te werk te gaan is te lezen in de protocollen die de brancheorganisaties hebben gemaakt:  één voor de ambulante werkzaamheden en één voor de pedicurepraktijk.  Deze worden indien  nodig steeds bijgewerkt. De protocollen staan op de website van ProVoet.

Vragen om te bepalen of een cliënt voor voetzorg terechtkan
Belangrijk blijft om te voorkomen dat cliënten in de praktijk komen die besmet zijn met of symptomen vertonen van COVID-19. Symptomen kunnen zijn: hoesten, keelpijn, niezen  en/of verkoudheid, benauwdheid, longontsteking of koorts. Ook mensen die in contact zijn geweest met anderen die besmet zijn of huisgenoten hebben met de verschijnselen kunnen niet behandeld worden.

Dat betekent dus dat de pedicure de cliënt, voordat er een afspraak gemaakt wordt,  op deze zaken bevraagt. Dat geldt ook voor cliënten die een afspraak maken via een online-afsprakensysteem.

Foto
Ben je ook blij om weer aan de slag te mogen? Stuur een foto van jezelf in de praktijk op je eerste werkdag. De foto in hoge resolutie (300 dpi) kun je sturen naar podopost@bsl.nl o.v.v. ‘Blij om weer aan de slag te kunnen’ met je naam  erbij. Dan maken wij er een leuke collage van.

Hoe pedicures de coronacrisis doorstaan

Hebben je cliënten er begrip voor dat ze niet bij je terechtkunnen?
Allereerst waren we benieuwd of cliënten begrip konden opbrengen dat ze nu niet bij de pedicure terechtkunnen. De overgrote meerderheid van de cliënten begrijpt dat en pedicures krijgen ook lieve attente reacties. Maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, “Ja, de een begrijpt het wel en de ander doet er van alles aan om met eigen regels te komen om toch behandeld te worden”, laat Barbara ons weten. “Bij sommige begint nu wel het ongeduld te komen. Ze beginnen te bellen met de vraag hoe lang gaat het nog duren”, vult Renate aan. En dat het geduld van de cliënten zwaar op de proef wordt gesteld naarmate de tijd vordert, lezen we bij meer pedicures.

Is je praktijk volledig dicht of doe je nog medisch noodzakelijke voetzorg?
Dat is een beetje gelijk verdeeld. Het aantal cliënten dat medisch noodzakelijke voetzorg krijgt, lijkt beperkt. Een enkele pedicure heeft zelf het virus gehad. Verdrietig om te lezen is dat er ook pedicures zijn die hun partner of een andere dierbare aan het virus verloren hebben.

Hoe sta je er momenteel financieel voor door het gemis aan pedicure-inkomsten?
De situaties lopen hier sterk uiteen van totaal geen inkomsten meer hebben en ook niet in aanmerking komen voor een van de noodmaatregelen tot “het valt wel mee”. De een kan het redden met een van de noodmaatregelen en de ander komt ook daar niet mee uit of heeft het geld van de noodmaatregel nog niet ontvangen. Voor een aantal pedicures die vlak voor hun pensioen zitten, is het aanleiding om de praktijk nu te stoppen.

Zeer nijpend is de situatie van de pedicure die schrijft “Ik heb nog iets van over de €30 op de bank en nog steeds mijn uitkering niet ontvangen.” Renate schrijft: “Het is een behoorlijke aderlating. Pleister op de wond is de TOZO. Dankbaar voor deze regeling. Maar het is een lastige situatie, vooral als je dit fulltime doet en de onkosten doorlopen.”  De inkomsten van een tweede baan of van een eventuele partner bieden soms uitkomsten, maar er zijn ook pedicures van wie de partner nu eveneens zonder inkomsten is komen te zitten.  Pedicures die een eigen reservepotje hadden opgebouwd, spreken dat potje nu aan. “Deze maand gaat het nog goed komen omdat ik een kleine reserve had. (…) Maar voor de aankomend maand weet ik niet hoe ik het moet doen”, aldus Simone.  Pedicures die een praktijk aan huis hebben en daardoor geen extra uitgaven voor huur, geven aan dat ze het iets minder moeilijk hebben.

 

‘Ik promoot nu de honingzalf tegen kapotte/droge handen en voeten’

Heb je oplossingen bedacht om toch nog inkomsten te genereren? Zo ja, welke?
Een groot deel van de pedicures bedenkt oplossingen om toch nog inkomsten te genereren. Buiten het aanspraak maken op een van de noodmaatregelen van het kabinet zijn er ook pedicures die naar andere mogelijkheden kijken. Astrid schrijft: “Ik breid mijn webshop uit. Mijn cliënten bellen mij als hun producten op zijn. Zij laten mij weten wanneer ze langskomen. Ik hang dan een tasje aan de deur met het product. Betalen doen we via een elektronische Money transfer.” Brigitte laat ons weten dat ze naast de productverkoop ook online consulten aanbiedt. En Jolanda mailt: “Ik promoot nu de honingzalf tegen kapotte/droge handen en voeten.”

Hoe benut je nu je vrije tijd?
Ondanks dat de praktijken noodgedwongen dicht zijn, maken veel pedicures er toch het beste van. Pedicures hebben massaal hun praktijk opgeknapt. En daarnaast is de eigen woning van boven tot onder onder handen genomen, inclusief de tuin, als die er is. De achterstallige administratie is bijgewerkt. Hobby’s zijn ter hand genomen. “Wandelen, lekker koken, maar ook het volgen van interessante webinars en online cursussen. En proberen te bedenken hoe straks weer verder”, aldus Elly. En menig pedicure denkt ook aan anderen. Sonja zoekt contact met haar cliënten: “Ik probeer meerdere dagen wat oudere cliënten te bellen. Om zo in contact te blijven met die mensen en te weten hoe het met ze gaat. Niet alleen met hun voeten maar ook in het algemeen. Het is tenslotte een vreemde tijd en juiste de ouderen zitten veelal alleen en waarderen het heel erg dat je ze even belt.” En Gudi laat ons weten: “Ik kom helemaal tot rust, en dat is een groot geschenk. Bijna 5 jaar geleden heb ik mijn partner verloren. Te weinig tijd genomen om echt te herstellen van het verdriet en de mantelzorg die ik heb gedaan.”

‘Alles komt altijd weer goed is mijn ervaring’

Wat doe je om voor jezelf de moed erin te houden?
“Ik zorg ervoor dat ik bezig blijf en niet te veel naar het coronanieuws luister”, lezen we van een anonieme pedicure. Carolien bekent: “Eigenlijk geniet ik toch wel van mijn vrije tijd. Ik ben wel bang voor de drukte, als het dadelijk weer mag.” Bij meerdere pedicures lezen we dat het mooie weer zijn steentje bijdraagt aan de moed erin houden. En verder meldt Alien ons: “Contact zoeken met familie, vrienden en collega’s via de telefoon. Voor mezelf 1 x per week iets leuks kleins kopen, bijvoorbeeld een bos tulpen of een lekkere koek bij de koffie.” Mandy schrijft: “Elke ochtend doe ik een klus, en in de middag ga ik wandelen, fietsen en lezen. Zo houd ik het ritme in de dag.” En Joan noteert: “Ik doe nu alles waar ik geen tijd voor had, toen alles normaal was.” Niet iedereen heeft de behoefte om de moed erin te moeten houden, zoals Marjon: “Dat heb ik totaal niet nodig. Heb in mijn leven al meerdere crisistijden meegemaakt en weet dat ik een overlever ben. Alles heeft ook een reden en alles komt ook altijd weer goed is mijn ervaring.”

Bij wie vind je steun in deze moeilijke tijd?
Niet iedereen zoekt steun of kan bij iemand anders voor steun terecht. Pedicures die wel steun zoeken en bij anderen terechtkunnen, vinden steun bij hun partner, hun kinderen, vriendinnen, familie, collega’s en in het geloof.

Welk voordeel zie jij aan deze crisis?
“Elk voordeel heb zijn nadeel”, is een bekende Cruyfiaanse uitspraak en het blijkt dat ook (bijna) iedere pedicure die reageerde iets positiefs ziet aan deze crisis. Een anonieme reactie is: “Iedereen is weer tot bezinning gekomen. De maatschappij klapte uit zijn voegen en iedereen moet nu weer pas op de plaats houden. Ik hoop dat dat gevoel nog eventjes blijft.” Kim meldt: “Kijk maar naar de lucht en kijk naar foto’s van wilde dieren welke er gedeeld worden. De natuur leeft weer op en de lucht wordt een beetje schoner. Voor onze aardbol en de natuur is deze crisis een welkome douche.” Diverse pedicures die normaal lichamelijke klachten hebben, hebben die nu niet of minder. Marjon: “Normaal gesproken heb ik wekelijks een massage nodig omdat mijn nek/schouders/rug helemaal vast zitten door mijn werk. Daar heb ik momenteel totaal geen last van en dat voelt wel lekker moet ik zeggen.” Veel pedicures waarderen dat ze nu tijd hebben voor zaken waar ze nooit aan toekomen of dat ze meer tot rust komen, zoals Astrid: “Dat ik niet meer haast en dat ik rust vind om niet alles op 1 dag te doen of te willen.” Door de crisis realiseert Jolanda  zich dat ze straks meer vrije tijd wil creëren en het helpt haar om meer  ‘nee’ tegen cliënten te kunnen zeggen.

‘Laat je niet leiden door angst, want angst is een slechte raadgever. Gebruik je gezonde verstand’

Wat is je advies aan collega’s in deze tijd?
Er zijn veel bemoedigende woorden voor collega’s: “Houd de moed erin, overal is een oplossing voor uiteindelijk. En laat je niet gek maken”, zegt Ingrid. Jannie schrijft: “Laat je ‘koppie’ niet hangen, het komt goed. Waar het op aankomt, is geduld.” Simone adviseert: “Probeer rustig te blijven en ga niet te veel brainstormen over hoe straks weer op te starten. Wacht eerst de adviezen af.” Rian tipt: “Probeer je kennis op peil te houden. Kijk nog eens naar je praktijk waar je aan kunt werken om later je extra uit te kunnen halen.” Anneke laat ons weten: “Elkaar steunen, niet afmaken omdat de één wel enigszins werkt en de ander niet. Luisteren, niet (ver)oordelen.” Nel noteert: “Wees verstandig met behandelen van klanten en probeer toch te genieten van de vrije tijd die je hebt alleen, het is moeilijk voor de mensen die het financieel niet redden.” Laat je niet leiden door angst, want angst is een slechte leermeester; Gebruik je gezonde verstand”, adviseert Marijke. Elly kijkt op een dieperliggend niveau: “Bekijk het eens van een afstand, wat vind je het leukst en waar *(of van wie) wil je afstand doen…?” 
Waar heb jezelf het meeste behoefte aan in deze tijd?
“Duidelijkheid”, is een veel gelezen reactie. Zowel op financieel vlak als op het gebied van hoe te nu handelen of hoe te handelen bij opstarten. Andere reacties zijn: ‘Een knuffel’, ‘Gezelligheid’, ‘Contact met de kinderen’, ‘Een vaccin tegen corona’, ‘Aan muziek’, ‘Om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan’, ‘Afleiding’, ’Structuur’, ‘Humor en verbinding’, ‘Lichamelijk contact’, ‘Praktische hulp, mensen die mij bij tijd en wijle kunnen helpen’, ‘De geruststelling dat het oké is om gesloten te zijn’.

Hoe bereid je je voor op het moment dat de praktijken weer open mogen?
Marjon ziet er wel tegenop om weer te beginnen en realiseert zich dat ze zich niet moet laten opjagen: “Ik krijg ik nu al verzoeken en daar bedoelen ze mee dat ze zo snel mogelijk aan de beurt willen komen, want ‘oh mijn likdoorn doet zo’n pijn’, o.i.d. Ik plan iedereen in zoals ik die vanaf het begin heeft moeten afzeggen. Wel zo eerlijk vind ik, maar weet nu al dat er klanten aan me gaan trekken.”  Diedka schrijft: “Lekker mijn praktijk een goede schoonmaakbeurt gegeven. Verder nog niet.”. Nico laat ons weten hoe hij zich voorbereid: “Wachtkamer ruimer op zetten, tijdschriften weg. Desinfectie handgel in wachtkamer. Plexiglas plaat op balie.” Marleen bereidt zich als volgt voor: “Klant bij binnenkomst handen ontsmetten en mondkapje voor (wel duurder en eerst eraan zien te komen, ik heb gedoneerd aan huisartsen en fysio) en meer tijd ertussen plannen en schoonmaken en luchten…en afwachten wat de nieuwe voorschriften zijn!!” “Weet u het??”, vraagt Dirk zich af. En Gudi gaat het straks anders aanpakken: “Ik ga mijn werktijden aanpassen. Beter voor mezelf zorgen. Niet steeds maar cliënt en geld verdienen voorop zetten . Genoeg is genoeg. Betere balans tussen werk en vrije tijd.”

Conclusie
Zoveel mensen, zoveel verschillende manieren van omgaan met de crisis, blijkt uit de peiling. De impact van de crisis kan sterk verschillen. Voor pedicures die een dierbare hebben verloren aan het COVID-19 virus, pedicures die in een nijpende financiële situatie zijn terechtgekomen of pedicures die er alleen voor staan en niemand in hun omgeving hebben bij wie ze terechtkunnen, zal de crisis wellicht een andere impact hebben dan bij pedicures voor wie dit niet geldt.  In moeilijke tijden kan steun van anderen van wezenlijk belang zijn. Toch is niet alles ‘kommer en kwel’. Pedicures laten ons ook weten dat ze daarnaast blij zijn om even uit de ‘ratrace’ van het dagelijkse leven te kunnen stappen. Dat ze eindelijk eens toekomen aan alle uitgestelde zaken en klussen, zowel privé als zakelijk, of dat ze weer meer tijd voor het gezin hebben.  Ook de tijd voor individuele en maatschappelijke bezinning wordt regelmatig genoemd als voordeel van deze crisis.

Nieuw informatiecentrum over voedingssupplementen

Het informatiecentrum laat aan de hand van leefstijl, leeftijd, ongemakken of andere situaties zien hoe mensen met voedingssupplementen zelf aan hun gezondheid kunnen werken. Ook is het mogelijk om te zoeken naar veel verschillende stoffen, zoals vitamines, mineralen, kruiden en overige ingrediënten, die in voedingssupplementen voorkomen. Het legt uit wat supplementen kunnen doen voor de gezondheid en hoe het zit met de veiligheid, tevens in combinatie met medicijnen.

Betrouwbare informatie

logo IVGRinske van den Barg, voedingskundige van IVG, licht de komst van het nieuwe centrum toe: “We merken dat er bij gebruikers van voedingssupplementen behoefte is om na te lezen hoe het precies zit met een vitamine, mineraal, kruid, visolie, probioticum of ander supplement. Soms zien ze door de bomen het bos niet meer, omdat er veel verschillende informatie rondgaat op het internet. ‘Wat kan ik gebruiken?’ en ‘Hoeveel mag ik ervan nemen?’ zijn vragen die worden beantwoord, zonder dat producten of merken worden genoemd of aangeprezen. Mensen zoeken naar betrouwbare informatie over hoe je het beste kunt werken aan je weerstand of wat je als sporter extra kunt gebruiken. Ook lezen ze het laatste nieuws op het gebied van voedingssupplementen en gezondheid.”

Het centrum is een initiatief van NPN, de branchevereniging voor voedingssupplementen. Een team van voedingsexperts is verantwoordelijk voor de inhoud van het online informatiecentrum.

Bron: Informatiecentrum voedingssupplementen & gezondheid (IVG)

 

Slimme contactlens meet en behandelt diabetes

Uitdaging bij de ontwikkeling is de benodigde techniek in een flexibele lens krijgen die je niet voelt zitten. De flexibele contactlens heeft een sensor die kleine schommelingen in glucosewaarden in het traanvocht kan detecteren. Die waarden zijn een goede indicatie van glucoselevels in het bloed. Zo kan een patiënt op zijn mobiele telefoon een seintje krijgen als daarmee iets mis is. In 2018 stopte Google met vergelijkbaar onderzoek omdat het ze niet lukte om tot betrouwbare meetgegevens te komen.

Oogbeschadigingen

Volgens de Zuid-Koreaanse onderzoekers kunnen de lenzen ook oogbeschadigingen als gevolg van diabetes behandelen. Dit komt voor bij een groot deel van de patiënten die langdurig diabetes heeft en kan zelfs blindheid veroorzaken. Kleine compartimenten met medicijnen, gecombineerd met technologie die de toediening stuurt, zouden ervoor kunnen zorgen dat de ogen van de patiënt uiteindelijk genezen.

Voor de stroomtoevoer van dit soort lenzen wordt veelal een geïntegreerde antenne gebruikt die draadloos energie kan ontvangen en die vervolgens een micro-batterij van stroom kan voorzien.

Podcast

De Zuid-Koreaanse onderzoekers hopen volgend jaar te kunnen beginnen met klinische testen. Onderzoeker Andrés Vásquez Quintero vertelt in een podcast van BNR meer over deze slimme lens.

Hier vind je het onderzoek uit Zuid-Korea waarin is gekeken naar een lens die diabetes detecteert: Wireless smart contact lens for diabetic diagnosis and therapy

Bron: BNR-podcast

Onderzoek naar loopmotoriek bij baby’s

Het huidige onderzoek van de onderzoeksgroep richt zich op 2 hoofdlijnen: de 1e is het bestuderen van kinderen die gezond ter wereld komen, hoe ze zich normaal ontwikkelen in hun motoriek en wat er gebeurt wanneer ze ongeveer 1 jaar zijn en beginnen te lopen. De 2e lijn gaat over kinderen die problemen hebben gehad bij de geboorte, met name in het brein, en hoe ze motorische problemen ontwikkelen die zich daartoe verhouden. In de praktijk zijn dat vaak kinderen met cerebrale parese.

Eerste stapjes

Nadia Dominci, verbonden aan de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, is betrokken bij het onderzoek. “We willen zoveel mogelijk vastleggen”, vertelt Dominci. “Tegelijkertijd heb je ook te maken met een kind. Je moet ze proberen te vermaken, zij moeten het zien als een spelletje. Het is ook een belangrijk aspect van mijn baan om goed contact met de ouders te hebben. En als de baby dan de eerste stappen zet, glijdt de vermoeidheid van alle onderzoekers even weg en zie je de opluchting. Het is fantastisch om die eerste stapjes te kunnen vastleggen.”

Cerebrale parese

Momenteel is het team bezig om data te analyseren. “Daarin zie je dat alles met elkaar in verbinding staat”, zegt Dominci. “Mijn droom is om compleet te begrijpen wat ervoor zorgt dat een baby begint met lopen, wat wij daaraan kunnen bijdragen en hoe we vervolgens een speciale interventie kunnen uitvoeren bij jonge baby’s met bijvoorbeeld cerebrale parese, zodat we ze al jong kunnen helpen om te leren lopen. Ik wil begrijpen wat er dan gebeurt en mijn kennis inzetten om het leven van anderen te verbeteren, dat is mijn drijfveer.”

Voor de bevindingen van het onderzoek, klik hier.

Het VU-onderzoek komt tevens aan bod in Netflix-documentaire ‘First Steps’.

Bron: VakbladVroeg.nl

Diabetes Voetencheck-app

Goede zelfzorg is extra belangrijk aangezien door de coronacrisis veel podotherapiepraktijken- en (medisch) pedicurepraktijken alleen open zijn voor spoedgevallen, waardoor voetproblemen bij deze kwetsbare groep mensen snel kunnen verergeren. 1 op de 4 diabetespatiënten heeft te een slechte doorbloeding en een verminderd gevoel in de voeten. De kans op slecht genezende voetwonden met een risico op amputatie neemt daarom toe. Door de coronacrisis is een regelmatig bezoek aan een voetspecialist niet mogelijk, terwijl regelmatige monitoring juist nodig is om risicofactoren op te sporen en te beperken.

Ook voor andere praktijken

Om diabetespatiënten te motiveren tot goede zelfzorg en om dit te kunnen monitoren, heeft RondOm in korte tijd een app ontwikkeld. De Diabetes Voetencheck-app wordt inmiddels door ruim 400 diabetespatiënten gebruikt. De app is niet alleen voor de eigen patiënten, ook andere praktijken mogen zolang de crisis duurt de app kosteloos inzetten om hun eigen diabetespatiënten te monitoren. Momenteel gebruiken zo’n 70 podotherapiepraktijken de app.

Beoordelen op afstand

De app verstuurt diabetespatiënten een dagelijks pushbericht dat vraagt of de patiënt de voeten wil controleren. De patiënt wordt hierbij begeleid met instructiefilmpjes en interactieve vragen. Het resultaat van de vragen kan ertoe leiden dat de patiënt gevraagd wordt een foto in te sturen via de app, zodat de podotherapeut de voeten kan beoordelen op afstand. Ook houdt de app bij of de patiënt de app (dagelijks) gebruikt. Wanneer dit niet het geval is, neemt de behandelaar contact op om de patiënt te motiveren tot betere zelfzorg.

Wondfoto’s

Ook kan de patiënt op ieder gewenst moment een foto insturen als hij/zij onregelmatigheden aan de voeten constateert. De foto komt rechtstreeks in de mailbox van de behandelaar terecht. Naar aanleiding van het insturen van deze foto’s zijn al meerdere (ernstige) wonden opgespoord en behandeld.

Bron: RondOm Podotherapeuten

ProVoet beëindigt samenwerking met NVvP

Breekpunt voor de samenwerking is de zelfstandige indicatiestelling van niet-gecontracteerde voetzorg door medisch pedicures, die ten tijde van de coronacrisis medisch noodzakelijk spoedzorg verlenen. Aanleiding voor het verbreken van de samenwerking was een officiële brief van het NVvP-bestuur gericht aan ProVoet. In deze brief werd de recente ontwikkeling rond de zelfstandige indicatiestelling van niet-gecontracteerde voetzorg door medisch pedicures, die ten tijde van de coronacrisis medisch noodzakelijk spoedzorg verlenen, in twijfel getrokken.

Kwaad daglicht

De NVvP formuleerde dit aan de hand van een aantal beweringen, die volgens ProVoet zowel de leden van ProVoet als ook het uitgestippelde beleid van de brancheorganisatie in een kwaad daglicht zouden stellen. Wat ProVoet betreft is met deze feitelijk onjuiste constateringen een kwalijke grens overschreden. Het bestuur van ProVoet heeft dit in een reactiebrief duidelijk gemaakt aan de NVvP. De brancheorganisatie wil hier transparant over zijn en heeft daarom beide brieven beschikbaar gesteld aan haar leden. ProVoet geeft aan de deur open te houden voor dialoog met de NVvP en de leden op de hoogte te houden van eventuele nieuwe ontwikkelingen.

Individueel niveau

De brancheorganisatie benadrukt dat ieder lid van ProVoet samen met haar podotherapeut inhoud kan blijven geven aan de bestaande samenwerking in de gecontracteerde voetzorg. Op individueel niveau verandert de situatie niet. ProVoet blijft haar leden ook in de toekomst nadrukkelijk adviseren over de gecontracteerde zorg met de podotherapeuten.

Bron: ProVoet

ASWS bekijkt of aangepaste VTV mag doorgaan

Grote evenementen zoals festivals, sportevenementen en concerten zijn door de regering tot 1 september verboden. Maar voor kleine evenementen, congressen en vergaderingen geldt de datum van 1 juni. Partijen binnen de sector vakbeurzen hebben de handen ineengeslagen en de uitdaging van premier Rutte aangenomen om een protocol te maken dat voldoet aan de anderhalve-meter-economie. Met dit protocol hopen zij dat geplande vakbeurzen in juni, zoals de Vakbeurs Totale Voetverzorging op 20 en 21 juni, evengoed kunnen doorgaan.

Veilige VTV

Vakbeurzen hebben relatief weinig bezoekers in verhouding tot de beschikbare ruimte. Door te werken met tickets met een specifiek tijdstip (en tijdvak) wordt het mogelijk om bezoekers over de dag te spreiden zodat er altijd genoeg afstand gegarandeerd is. Andere onderdelen van het protocol zijn het creëren van een veilige routing naar en door locaties, ruime beschikbaarheid van hygiënemiddelen, en instructies aan exposanten om ook hun stands veilig in te richten. Daarmee zouden de vakbeurzen beter zijn ingericht dan bouwmarkten en tuincentra die momenteel 7 dagen per week open mogen zijn. Het protocol is eind april aan de overheid aangeboden. Naar verwachting is het rond 18 mei bekend of de overheid positief op de plannen van de sector vakbeurzen reageert. Houdt voor berichtgeving over de Vakbeurs Totale Voetverzorging ook de website van ASWS (www.asws.nl) in de gaten.

Bron: ASWS

Inkomsten genereren in tijden van crisis

De regering heeft besloten dat alle verzorgende beroepen tijdelijk hun activiteiten moeten staken om verspreiding van het virus tegen te gaan. Het is hierdoor lastig geworden voor podo-professionals om hun klanten goed te helpen en te behandelen.

Doordat de klanten niet meer kunnen komen en ambulant werken ook niet veilig is, zitten veel voet professionals plotseling zonder inkomsten. Inkomsten die vaak hard nodig zijn om een onderneming draaiende te houden.

Dit is een mooie tijd voor extra training/opleiding, onderhoud van uw apparatuur of het bekijken van apparatuur waarin u wellicht wilt gaan investeren. Zo bent u na de crisis goed voorbereid. En daar is nu gemakkelijker extra tijd voor vrij te maken.

In dit artikel geven we u enkele tips en oplossingen om in deze tijden van crisis tóch inkomsten voor uw (gesloten) salon te genereren.

Verkoop meer consumenten producten

Een goede manier om vanuit thuis klanten te helpen én inkomsten te genereren voor uw praktijk is: om meer tijd te steken in het adviseren en (online) verkopen van producten die uw cliënten thuis kunnen gebruiken. Op deze manier krijgen de voeten van klanten tóch de aandacht die ze verdienen. Als professional is het belangrijk dat u de juiste producten adviseert en uw klanten uitleg geeft over hoe deze producten te gebruiken. Wij adviseren: Footlogix – Satisfeet – HFL Laboratories & Samenwerkende Pedicures. Op deze producten geldt nu lente korting.

Persoonlijke hygiëne beschikbaar maken voor uw cliënten

Op dit moment is persoonlijke hygiëne en bescherming voor iedereen van belang. Dit is een behoefte waar u als professional in de zorg op kunt inspelen. Bij Praktivak zijn op dit moment tal van interessante oplossingen voor handen die u als vertrouwenspersoon van uw klanten (online) kunt verkopen. Kijk op onze website voor tips en inspiratie.

U kunt uw klanten benaderen via email, telefoon en/of social media. En een goede website met webshop mogelijkheden helpt daarbij natuurlijk heel goed.

Voor advies, hulp of ideeën bent u altijd van harte welkom bij Praktivak in Oss.

Bel, email of chat met ons.

Ga naar onze website www.praktivak.nl

Of bezoek ons: Onze winkel / showroom is open

Abonneren