Home Blog Pagina 69

Gezocht: pedicures die mee willen werken aan casussen

0

podopost zoekt pedicures die veel ervaring hebben in de voetverzorging van patiënten met neurologische problemen, zoals een klapvoet of de ziekte van Parkinson. Tevens zijn we op zoek naar een pedicure die (met foto’s ) het verloop bijhoudt van de aanpak van mycosenagels met een door de arts voorgeschreven orale behandeling.

Voorwaarden zijn dat:
* er enkele voetproblemen spelen die in beeld gebracht kunnen worden.
* de cliënt toestemming geeft om mee te werken aan het verhaal en de foto’s (de cliënt komt niet herkenbaar in beeld, alleen de voeten).

Een vakjournalist neemt t.z.t. contact op om af te spreken wanneer zij in je praktijk langs kan komen om de aanpak van de voetverzorging bij de cliënt vast te leggen, waarbij je als pedicure je werkwijze toelicht en ook ingaat op kenmerkende voetklachten. Tevens wordt gevraagd naar de omgang met de cliënten.

Als je mee wil werken, stuur dan een mail naar podopost@bsl.nl o.v.v. ‘casus cliënt met klapvoet’ [of indien van toepassing ‘casus cliënt met Parkinson’ / ‘casus orale behandeling mycose’].
Voor meewerken aan de casus wordt een financiële vergoeding gegeven.

Hoe doorsta jij als pedicure deze coronacrisis?

  • Een bekende uitspraak van Johan Cruyf is 'Elk nadeel heb z'n voordeel'
  • Als we je voor een artikel mogen benaderen om eventueel dieper op zaken te kunnen ingaan, laat dan hieronder je contactgegevens achter.

Pdf Podopost, nr. 3, april 2020

Het thema van Podopost nr. 3 is voeding en huid. Deze keer twee casussen over een weigerachtige cliënte en over een cliënt met pussende nagels. Welk effect kan voeding hebben op de huid en de nagels, en informatie over voedingssuppletie. We gaan in op de noodmaatregelen rondom de corona-uitbraak. Ook zetten we aandachtspunten van veelvoorkomende voetklachten bij turnen op een rij. En een pedicure en orthopedisch schoentechnicus vertellen over hun samenwerking.

Voetenwerk, april 2020

Coronacrisis in de voetenwereld

 

Stressvalkuilen van pedicures in en buiten coronacrisistijd

Margareth Moris begon in 2006 haar eigen pedicurepraktijk. Zoals zoveel kersverse ondernemers stortte ze zich onbevangen op het werk. Elke klant die zich meldde, was welkom. Het verplaatsen van een afspraak was nooit een probleem. Werk ging voor alles en niets was te veel. Maar al snel merkte Margareth dat de goed draaiende praktijk soms botste met haar privéleven, met het gezin met 2 kinderen en de eigen vrije tijd. “Het pedicure zijn nam de overhand in mijn leven”, moet de Limburgse achteraf constateren. “Het werkte niet. Ik moest beter gaan plannen in mijn agenda, anders zou het weleens mis kunnen gaan.”

Stressbeheersing

Margareth ging nog iets verder dan dat. Ze ging zich verdiepen in coaching en gesprekstechnieken om klanten beter te kunnen helpen en beter te woord kunnen staan als zij in de stoel hun problemen delen met de pedicure .”Niet dat ik per se zelf coach wilde worden. Ik wilde vooral weten of ik het wel goed deed, en of het eventueel beter kon. Hoe kon ik het beste omgaan met klanten in bepaalde situaties?” Ze volgde daarom opleidingen in Lifecoaching, angst- en stressbeheersing, Body Mind Release therapie en mindfulness. Nu werkt Margareth 3 dagen per week als zelfstandig stresscoach, naast haar nog altijd bestaande pedicurepraktijk in Roermond-Herten. Juist die combinatie maakt dat ze als geen ander weet wat de stressvalkuilen zijn voor een pedicure.

Vrij plannen

“Het begint allemaal met goed plannen”, vindt Margareth. “Toen ik in mijn eerste periode als pedicure vastliep, ben ik in mijn agenda in dagdelen gaan plannen. Ik hou sindsdien bepaalde momenten in de week vrij om leuke dingen te doen met mijn partner, of om bijvoorbeeld naar de winkel te gaan. Wanneer een klant op zo’n vrij moment wil afspreken, stel ik een alternatief voor op mijn werkdag. Lukt dat niet, dan verwijs ik door naar een collega.”

Daar is niet altijd begrip voor heeft Margareth gemerkt. Toen ze een keer een klant in het dorp tegenkwam tijdens het winkelen, kreeg ze te horen dat ze de gevraagde afspraak voor die middag best had kunnen maken. Want: ze was er toch gewoon? “Dat is best confronterend, ja. Ik vroeg die mevrouw hoe zij het zelf zou doen als ze in mijn schoenen zou staan. Ik heb haar uitgelegd dat ik toch ook een keer boodschappen moet doen. Toen begreep ze het. Sommige klanten willen liever gisteren dan vandaag worden geholpen, maar dat kan gewoon niet. ”

‘We laden elke dag onze telefoon op,
maar onszelf vergeten we’

Leuke dingen doen in je eigen tijd is heel belangrijk, vindt Margareth. “Het zijn de momenten om je op te laden. We laden elke dag onze telefoon op maar onszelf vergeten we. Wanneer je altijd ja zegt tegen je klanten, ben je misschien een aardige pedicure maar je stelt ook je partner of jezelf teleur. Die afweging moet elke pedicure maken. Wees er wel van bewust: wie ja zegt tegen de klant, zegt nee tegen zichzelf.”

‘Spoedgevallen’ in de agenda

Ook zogenaamde spoedgevallen kunnen voor veel stress zorgen, weet Margareth uit ervaring. “Als iemand snel geholpen wil worden, vraag je je meteen af: help, hoe doe ik dat nu?” Een werkbare oplossing is om wekelijks een vaste plek in de agenda te reserveren voor dit soort momenten. “In mijn geval hou ik ruimte voor een korte en een lange behandeling. Het idee dat er altijd een plekje vrij is, geeft me veel rust. Anders blijf je aan het schuiven in de agenda of ben je de werkdag langer aan het maken. Mocht er in een week geen ‘spoedgeval’ zijn, dan kun je die tijd prima gebruiken voor administratie of andere zakelijke activiteiten. Het mooie van het bestaan als zelfstandige is dat je de baas bent over je eigen tijd. Maak daar dan ook gebruik van!”

Gesprek in de stoel sturen

De meeste klanten zitten om de 6 tot 8 weken in de stoel. Er ontstaat dus gauw een vertrouwensband met de pedicure, die openhartige verhalen te horen krijgt over ziektes en sterfgevallen. “Mensen delen hun ziel en zaligheid. Kanker komt vaak voorbij in de stoel. Als dat een aantal keren op een dag gebeurt, kan dat heel zwaar zijn en kan het ten koste van de pedicure gaan. Je neemt het allemaal mee naar huis”, weet Margareth. “Ik probeer daarom zo’n gesprek een beetje te sturen om te voorkomen dat het alleen maar ‘negatief’ is. Heb je nog iets leuks meegemaakt? Klanten blijken het juist fijn te vinden om ook eens over iets leuks te praten. Zo gaan ze met een ander gevoel de deur uit. Door het gesprek een andere wending te geven maak je het als pedicure ook voor jezelf minder zwaar. En soms kun je gerust een keer niets zeggen of geen mening geven. Je hoeft er niet altijd in mee te gaan.”

Stress in coronacrisistijd

De huidige coronacrisis kan ook voor extra stress zorgen. De praktijken zijn dicht en iedereen moet zo veel mogelijk thuis blijven. Margareth is zelf pedicure dus weet maar al te goed wat erop je afkomt. Omdenken is nu van belang. “Heb je kinderen die nu op het moment alle aandacht nodig hebben, bedenk dan hoe fijn het is dat je nu niet hoeft te werken en de oplossing er al is, want je bent vrij.
Stress is er zeker, want we hebben geen inkomsten en dat valt voor velen zwaar. Tegelijkertijd geven we op dit moment ook minder geld uit en velen hebben ook geld gereserveerd, juist voor mindere tijden.”

Tijd anders gebruiken
Margareth: “Gebruik deze tijd nu eens om je praktijk onder de loep te nemen. Bereid je voor op hoe te gaan werken indien de praktijk weer open mag. Wees creatief naar de klant toe (zie ook het artikel Hoe kun je ondanks praktijksluiting toch inkomsten genereren? 3 Tips!, red.) bied ondersteuning dat geeft je toch het gevoel dat je iets kunt betekenen. Nu kun je deze tijd rustig nemen. Want je hebt de tijd.”

Ook nu voor rust zorgen
Zorg zeker nu voor voldoende rustmomentjes. “Ga met het mooie weer af en toe stukje lopen (met gepaste 1,5 meter afstand). Lees het boek waar je nooit aan toe kwam. Volg de online – cursus die je al zolang wilde doen. Mediteren kan een fijne aanvulling zijn. Er staan op internet voldoende geleide meditaties. Overstelp jezelf niet de hele dag met nieuws over de crisis, een of twee keer per dag is voldoende.”

“Kijk in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Als je denkt in termen van wat er allemaal niet kan, levert dat extra stress op. Denken in mogelijkheden geeft een positievere energie en zorgt juist voor minder stress.”


De do’s en don’ts voor een pedicure

  • Geef huisregels aan. Zowel online als in je praktijk. Maak bijvoorbeeld duidelijk wat de consequenties zijn van het te laat afzeggen van een afspraak of het niet komen opdagen. Zo voorkom je misverstanden, ergernis en stressverhogende gesprekken met klanten.
  • Houd ruimte vrij. Hou wekelijks in je agenda ruimte vrij voor eventuele ‘spoedgevallen’. Dat geeft rust. Mochten de ‘spoedgevallen’ achterwege blijven, kun je die tijd gebruiken voor andere nuttige (werkgerelateerde) zaken.
  • Bewaar afstand. Blijf professioneel en houd een zekere afstand, ook al komen sommige klanten al vele jaren in je praktijk. Maak er geen vriendinnenclub van.
  • Neem je rustmomenten. Prop de praktijk niet vol afspraken en durf ook eens nee te zeggen, want het vak van pedicure is al zwaar genoeg. ‘Ja’ tegen de klant betekent meestal ‘nee’ tegen jezelf. Het runnen van een pedicurepraktijk is immers geen lopendebandwerk: aan elk paar voeten zit een ander mens.
  • Zet ook je dagelijkse niet-werkgerelateerde activiteiten in je agenda. Bijvoorbeeld theedrinken met de kinderen of iets gezelligs doen met je partner. Het zijn de broodnodige momenten om jezelf weer op te laden.
  • Check of er balans is. Geef in je planner aan welke activiteiten je als pedicure in die week bewust niet hebt gedaan en waarom. Door in je agenda of planner kleuren te gebruiken voor diverse activiteiten zie je in een oogopslag of er balans is of niet.
  • Denk in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.

 

 

Btw-vrijstelling: ProVoet wint hoger beroep langslepende btw-zaak

4

Pedicures zijn, evenals andere zelfstandige ondernemers, belastingplichtig voor de heffing van omzetbelasting (btw). Toch is het vreemd dat medisch pedicures niet onder de medische vrijstelling van de btw vallen, wanneer hun activiteiten al sinds 2011 voortvloeien uit de Zorgmodule Preventie Diabetische Voetulcera en deze ongelijkheid leidt tot een negatief effect op de tarieven.

In 2017 is ProVoet daarom ten behoeve van één van de leden een bezwaar- en beroepsprocedure gestart, om in een zogenaamd proefproces duidelijkheid te verschaffen over het geschil dat is ontstaan met de Belastingdienst.

Met name in de eindfase van de procedure is vanwege de gezamenlijke belangen intensief samengewerkt tussen ProVoet en de NVvP en in de zitting van 10 maart jl. werd ProVoet bijgestaan door de NVvP, die ook tijdens de zitting de standpunten hebben ondersteund.

Gedurende het verloop van de procedure is het geschil meer en meer nauwkeurig gedefinieerd tot de vraag of:

  • de instrumentele behandeling van patiënten binnen de Zorgmodule Preventie Diabetische Voetulcera 2019 is vrijgesteld van btw op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968

en of:

  • deze behandeling, die als gezondheidskundige verzorging van de mens is aangemerkt, van gelijkwaardige kwaliteit is als die van een podotherapeut (beroepsbeoefenaar volgens de Wet BIG);
  • of er bij een behandeling die als gezondheidskundige verzorging van de mens is aangemerkt, sprake moet zijn van een opleiding op hbo-niveau.

In de uitspraak d.d. 31-3-2020 komt het Hof Arnhem tot de slotsom dat het hoger beroep gegrond is (waarmee ProVoet in het gelijk gesteld is) op basis van het onderstaande:

  • de in de Zorgmodule beschreven instrumentele behandeling vormt een wezenlijk, inherent en onafscheidbaar deel van de preventieve diabetische voetzorg in Nederland en valt als zodanig binnen de reikwijdte van de vrijstelling van de Wet Omzetbelasting
  • de in de Zorgmodule  beschreven instrumentele behandeling die medisch pedicures geven verschillen, wat betreft omvang en aard en kwaliteit niet zo zeer van die, die podotherapeuten geven, dat dit een verschil in btw-behandeling rechtvaardigt
  • de kwaliteit van de handelingen die beide beroepsgroepen uitvoeren is verzekerd door de gemaakte afspraken binnen de Zorgmodule en de inkadering daarbij vanwege de wondvorming.

Ook concludeert het Hof dat:

  • de kwaliteit van de voetzorg aan de betreffende groep patiënten voorop staat en het in dit licht niet aannemelijk is dat dezelfde instrumentele behandeling door een podotherapeut van een hogere kwaliteit is in vergelijking met die door een medisch pedicure
  • de verdeling van de werkzaamheden die de instrumentele behandeling vormen, voortvloeit uit praktische overwegingen en voor zover van belang, niet is gedreven door een verschil in kwaliteit
  • de gezondheidskundige verzorging van therapeutische aard (=medisch noodzakelijke voetzorg) niet in alle onderdelen door (para)medisch personeel hoeft te worden verricht, waarmee voorkomen wordt dat de prijs van gezondheidskundige verzorging van de mens door de btw teveel stijgt.

Zowel ProVoet en NVvP zijn blij met deze uitspraak die voor alle betrokken partijen duidelijkheid verschaft.

Cassatie
Tot 12 mei bestaat de mogelijkheid dat de Belasting in cassatie* gaat. ProVoet doet er alles aan om een cassatie te voorkomen. Tot 12 mei is er dus nog een voorbehoud.

*Cassatierechtspraak is de laatste mogelijkheid om een uitspraak in een rechtszaak in Nederland aan te vechten. De Hoge Raad oordeelt of het recht en de procesregels juist zijn toegepast. De Hoge Raad kan een uitspraak van het gerechtshof eventueel vernietigen.

Bron: ProVoet

Hoe kun je ondanks praktijksluiting toch inkomsten genereren? 3 tips!

0

 

  1. Maak een pakket van bijvoorbeeld 10 behandelingen. Vraag aan bestaande klanten of ze jou in deze moeilijke tijd willen steunen en bied dit aan voor de prijs van bijvoorbeeld 8 behandelingen. Waarbij zij nu alvast 50% van dat pakket betalen. Natuurlijk geef je dan een flinke korting, maar het zorgt ervoor dat je nu ook inkomsten hebt.
  2. Of start met abonnementen. Klanten die met vaste regelmatig bij je komen kun je dit abonnement aanbieden en een mooie productset als bonus geven en/of bijvoorbeeld 10% korting. Het abonnement gaat dan in nadat jij weer open mag. En als dank daarvoor ontvangen zij dus wat extra’s.
  3. Zet extra in op productenverkoop. Eventueel met de service dat je het langsbrengt en biedt daar eventueel ook tegoedbonnen bij aan die zij kunnen afnemen.

Voor al deze varianten geldt dat het handig is om daarbij aan te geven waarom je dit nu doet. Want jouw klanten willen je vaak echt graag helpen. Je moet het alleen wél vragen.

Wat mag je als pedicure nu wel of niet tijdens de coronacrisis?

Voetmasker, voetmassage of een kleurtje? Geen misverstand daarover: cosmetische voetverzorging mag voorlopig niet. Alleen medisch noodzakelijke behandelingen mogen nog, uitsluitend na doorverwijzing vanuit podotherapeut, huisarts of specialist. Een maatregel die op zijn minst geldt tot en met 28 april 2020, zo bepaalde het ministerie van VWS op 31 maart. Inmiddels is aangegeven dat voor noodzakelijke zorg door de medisch pedicure een schriftelijke indicatie nodig is van de podotherapeut met wie een contract is afgesloten. Dit om aansprakelijkheidskwesties te voorkomen. De Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten maakte hierover afspraken met de brancheorganisaties ProVoet, Stipezo en de NMMV. Heb je echter een crisissituatie bij de hand en is de podotherapeut niet bereikbaar? Dan moet je als medisch pedicure achteraf contact opnemen met de podotherapeut voor het krijgen van een schriftelijke indicatie.

die grens tussen medisch noodzakelijk en minder noodzakelijk is soms moeilijk te trekken”

Grijs gebied

“Ik behandel een oudere man (85) die vorig jaar een medische indicatie kreeg voor behandeling van zijn voeten. Hij heeft mycosenagels en behandeling is niet acuut nodig. Maar zijn nagels groeien meer in de hoogte dan in de lengte. Als ik niets doe, kan hij straks zijn schoenen niet meer aan. En dat geldt voor meer ouderen: ze moeten in beweging blijven, maar als hun klachten verergeren doordat ze geen pedicure krijgen, dan ontstaan er weer andere problemen”, zegt medisch pedicure Karin Scheffer. Ze werkt voor WVO Zorg in zorgcentra in Vlissingen. “Ik zie dus soms een grijs gebied, waarbij voetzorg niet een acuut medische noodzaak heeft, maar wel dringend nodig is. Bijvoorbeeld als onderdeel van iemands revalidatie en daarmee zijn genezingsproces. Het leed is niet te overzien als dat allemaal stopt. We handelen op indicatie, maar je wilt ook niet altijd de specialist ouderengeneeskunde hiermee lastigvallen. In mijn geval scheelt het dat ik in teamverband kan overleggen. Want die grens tussen medisch noodzakelijk en minder noodzakelijk is soms moeilijk te trekken.”

Gesloten tenzij…

Medisch pedicure Cindy Oosterkamp heeft de deuren van haar pedicuresalon in Enschede gesloten. “Ik was blij met het heldere advies van ProVoet op 15 maart om meteen de deuren te sluiten, nog voordat de RIVM zich hierover had uitgesproken. Mijn klanten begrepen het volkomen. Veiligheid boven alles. Maar als er iemand dringend medische voetzorg nodig heeft, dan behandel ik hem of haar wel. Dat gebeurt over het algemeen op indicatie van een podotherapeut. Tegelijk ken ik mijn klanten erg goed. Op basis van de lijst met uitzonderingsgevallen, gezond verstand en inschattingsvermogen kan ik bepalen of medische voetzorg noodzakelijk is, bijvoorbeeld omdat de problemen met een diabetespatiënt groter zouden kunnen worden.”

“verleen alleen acute en gecontracteerde medische voetzorg , die tot ernstige complicatie kan leiden”

Veiligheid en respect

Op 15 maart kwam ProVoet met het advies om de pedicurepraktijken te sluiten. Ze week daarmee af van het RIVM-advies over verscherpte hygiënemaatregelen. “Dat klopt”, zegt ProVoet-directeur Ron Verschuren. “De zogenaamde 1,5 meter regel was de belangrijkste reden. De veiligheid van onze leden en de cliënten die zij behandelen staat altijd voorop. Daarna is er het advies gekomen dat je wel voor spoedeisende gevallen open kunt blijven. Dit om de eerstelijns- en tweedelijnszorg niet onnodig te belasten. Later kwam vanuit de overheid het uiteindelijke verbod met de uitzondering voor deze spoedgevallen.” Herkent Verschuren het grijze gebied? “Ja, toch adviseren wij om echt alleen acute en gecontracteerde medische voetzorg te verlenen, die tot ernstige complicatie kan leiden. Als er andere situaties ontstaan, geef dan alleen een pedicurebehandeling als er echt een verwijzing is. Ik snap dat sommige pedicures preventief willen behandelen om erger te voorkomen, maar er is niemand bij gebaat als hierdoor iemand een besmetting oploopt. Vanwege het verbod mag het ook niet zonder verwijzing.” De communicatie vanuit ProVoet in corona-tijden verloopt niet alleen via de eigen website en mailings, maar ook via Facebook en een FAQ voor de meest gestelde vragen.

“Zolang er geen wonden zijn, kan een cliënt
bijvoorbeeld een foto opsturen”

Zorgplicht

“Het was kiezen uit twee kwaden: niet behandelen om verspreiding van het virus te voorkomen of wel behandelen om ulcera en daarmee extra druk op huisarts en ziekenhuis te voorkomen”, zegt Carlien Hofland, voorzitter van de NMMV. “In tegenstelling tot ProVoet hebben wij niet meteen geadviseerd om de deuren te sluiten. We vonden dat we ook een zorgplicht hebben, bijvoorbeeld ten aanzien van diabetespatiënten. We zitten immers ook niet te wachten op eventuele consequenties van geen behandelingen, zoals amputatie.” Het bestuur van NMMV communiceert meestal direct met haar leden, via een ‘nieuwsflits’ in een mail en een besloten Facebookpagina. In haar beleid volgt NMMV vooral de richtlijnen van het RIVM, VWS en LHV. Ook staat ze in overleg met NVvP en ProVoet om tot gezamenlijke richtlijnen te komen. “We adviseren nu echt alleen maar dringende (spoed) medische zorg te verlenen en uitsluitend op indicatie van een podotherapeut of huisarts.” Van persoon tot persoon moet bekeken worden of behandelingen uitgesteld kunnen worden, vervolgt Hofland. “Zolang er geen wonden zijn, kan een cliënt bijvoorbeeld een foto opsturen. Zo kun je op afstand advies geven of inschatten of verdere behandeling nodig is.”

“noodzakelijke paramedische voetzorg op verwijzing van (huis)arts en podotherapeut moet doorgaan”

Op verwijzing

“Onze adviezen baseren we vooral op de richtlijnen van het RIVM en de GGD”, zegt Ria Snelting, voorzitter van Stipezo. Om haar geregistreerden zo goed en snel mogelijk te informeren wordt er vooral via Facebook en nieuwsbrieven gecommuniceerd. “Omdat we ons baseren op adviezen die we nauwkeurig analyseren, hebben we niet gezegd om de deuren van de praktijk onmiddellijk te sluiten. We herhalen dat noodzakelijke paramedische voetzorg op verwijzing van de (huis)arts en podotherapeut door moet gaan, zeker voor patiënten met diabetes, vaatlijden en reumatoïde artritis. Het continueren van deze voetzorg draagt bij aan het voorkomen van mogelijke complicaties, die ontstaan als deze voetzorg niet meer wordt gegeven.”

Pedicures in zwaar weer door coronacrisis

0

Directeur Ron Verschuren: “Veel pedicures bevinden zich momenteel zakelijk en binnen het zorgveld in een groot, grijs gebied. Met alle nadelige gevolgen voor onze leden én natuurlijk consumenten van dien.”

Pedicures en medisch pedicures vallen wettelijk gezien onder contactberoepen gericht op uiterlijke verzorging. Toch ontvingen medisch pedicures groen licht van de overheid: zoals al gebruikelijk was, mogen zij ook in deze lastige tijd medisch noodzakelijke voetzorg verrichten om de zorg te ontzien. “Een geluid waar wij blij mee zijn. We proberen al jarenlang de positie van de voetzorg onder de aandacht te brengen en te verstevigen. Wat gezien de hectische tijd wél erg lastig is, is dat medisch pedicures een doorverwijzing van huisarts of podotherapeut nodig hebben. Huisartsen kunnen door drukte nauwelijks aan deze eis voldoen. Maar juridisch gezien komen medisch pedicures in de knel als ze zonder doorverwijzing behandelen. De cliënt wordt in de wacht gezet en zo is de cirkel binnen de voetzorgproblematiek weer rond”, aldus Verschuren.

“Cliënt in de wacht”
Naast uitsluitend de medische voetbehandelingen die doorgaan, moeten andere pedicures wél verplicht sluiten. Financiële noodmaatregelen vanuit de overheid zijn hoopgevend, maar pedicures lopen al snel tegen de muur. Verschuren vervolgt: “Willen ze als zelfstandig ondernemer een ondersteunende bijstandsuitkering aanvragen? Dan moeten ze aan een forse urennorm voldoen. Willen ze in aanmerking komen voor de ‘tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren’? Dan mag hun praktijk zich niet aan huis bevinden en lopen ze al snel tegen de beperking van minimale vaste lasten aan. Dit zijn ongepaste en vooral wrange beperkingen in de maatregelen. Zeker gezien de maatschappelijk relevante positie van onze leden.”

“Beroepsgroep als niet-volwaardig weggezet”
Dat de situatie steeds nijpender wordt ondervindt bijvoorbeeld ook medisch pedicure Dineke Roseboom uit Bennekom. “Net als veel collega’s zit ik momenteel in een vreselijke situatie”, vertelt ze ons emotioneel. “Mijn man is ziek, ik heb vier kinderen en ben als pedicure kostwinner van het gezin. Toch word ik momenteel uitgesloten voor de 4.000,- euro vanuit het kabinet, omdat mijn praktijk zich aan huis bevindt. We lopen ondertussen zoveel inkomsten mis en de bijstandsopvang via de gemeente gaat bij lange na niet mijn problemen oplossen. Sterker nog, we maken in deze tijd op veel fronten meerkosten. We zijn net als ieder ander bedrijf btw-plichtig en ik houd mij altijd aan alle zakelijke verplichtingen, maar wederom wordt onze beroepsgroep als niet-volwaardig  weggezet.”

Brancheorganisatie ProVoet heeft naar aanleiding van de beperkende maatregelen bezwaar gemaakt en dringt er bij de overheid op aan dat deze maatregelen voor pedicures moeten worden aangepast. Daarnaast staat ProVoet doorlopend in verbinding met aanpalende branche- en zorgorganisaties om onder andere de werkwijze rond de indicatiestelling eenduidig te krijgen.

 Bron: persbericht ProVoet

Hoe ga jij ermee om als je cliënt al je adviezen in de wind slaat?

0

Abonneren