Home Blog Pagina 4

Goede informatie voor je cliënten: “Het draait om vertrouwen”

Informeer jezelf

Zorg dat je weet wat de medische stand van zaken is. bijvoorbeeld bij schimmelnagels, eczeem, psoriasis, schimmelinfecties of nagelverkleuringen. Niet alleen wat het is, maar ook wat het niet is. Zo herken je mythes sneller en kun je er zelfverzekerd op reageren. Volg bijscholing, stel vragen in vakgroepen, en gebruik betrouwbare bronnen.

Weet wat er speelt

TikTok, Instagram en YouTube Shorts zijn dé plekken waar veel van jouw cliënten hun ‘kennis’ vandaan halen. Als zorgverlener hoef je daar niet per se iets te posten, maar het is wel belangrijk om te weten welke verhalen, trends en fabels daar rondgaan. Niet om te oordelen, maar om beter aan te sluiten bij wat jouw cliënt al (denkt te) weten.

Deel betrouwbare informatie

Soms is een simpele folder, een bloglink of een mini-poster met veelgestelde vragen al genoeg. Je kunt ook een social-media-post maken zoals: ‘Vijf fabels over schimmelnagels’ of ‘Wat doet magnesium wél (en niet) voor je voeten?’. Je hoeft zelf geen contentmaker te worden – je mag ook gewoon goede content delen. Verwijs bijvoorbeeld naar Thuisarts.nl of naar Onlinedermatologie.nl als je cliënten verder willen lezen.

Je hoeft niet alles te weerleggen

De belangrijkste boodschap die Galimont heeft: je hoeft niet alles te weerleggen, het begint met het herkennen van misinformatie. “En zodra je weet hoe framing, herhaling en commercie werken, wordt het makkelijker om je verhaal stevig neer te zetten. Het draait niet om gelijk krijgen, maar om vertrouwen houden. En dat lukt het beste met een mix van nieuwsgierigheid, kennis en menselijkheid.”

Gesprekstips omgaan met desinformatie

  1. Erken het perspectief van je cliënt

Begin niet met feiten, maar met erkenning. “Ik snap dat je dat gehoord hebt. Het klinkt ook logisch, hè?” Daarmee open je de deur voor gesprek. Je laat merken dat je luistert, niet oordeelt.

  1. Vraag nieuwsgierig door

Waar komt die overtuiging vandaan? “Waar heb je dat gelezen?” Of: “Wat sprak je daarin aan?” Vaak ontdek je dan dat mensen oprecht zoekend zijn – en dat biedt ruimte om bij te sturen.

  1. Leg rustig uit wat jij weet – in begrijpelijke taal

Gebruik geen jargon, maar vergelijkingen of visuele uitleg. Bijvoorbeeld: “Die zalf werkt eigenlijk als een brandblusser bij ontsteking. Zolang je ’m op de juiste manier inzet, is er geen verslavingsrisico.” Verwijs daarbij gerust naar betrouwbare bronnen zoals Thuisarts.nl, of naar Onlinedermatologie.nl.

  1. Voorkom strijd, nodig uit tot samen denken

Corrigeer niet met: “Dat klopt niet.” Zeg liever: “Interessant dat je dat zegt – mag ik je uitleggen hoe ik het zie?” Zo nodig je iemand uit om mee te denken, in plaats van in de verdediging te schieten.

  1. Gebruik gesprekstools die je houvast geven

In de blog Rode vlaggen bij gezondheidsadvies en de bijbehorende checklist beschrijft Galimont hoe framing, herhaling en commerciële belangen overtuigend kunnen zijn – en hoe jij als zorgverlener dat kunt benoemen, zónder de relatie te schaden.

In het eerste deel van dit interview legt Annemie Galimont uit waarom het belangrijk is dat pedicures meedenken over desinformatie in de gezondheidszorg.

‘Desinformatie is absoluut een thema in de pedicurepraktijk’

“Desinformatie is niet alleen iets van influencers op TikTok – het sijpelt via online kanalen echt door tot in de behandelstoel”, zegt dermatoloog Annemie Galimont van het Bravis Ziekenhuis. “Ook in de pedicurebranche speelt dit, net zo als bij kappers, apothekersassistenten, schoonheidsspecialisten, nagelstylisten.”

Ruimte voor twijfel

Via Huddle en Facebook beheert Galimont sinds vier jaar de leercommunity van Huidopleiding. Bijna 7000 zorgverleners zijn daar inmiddels actief. “Op een laagdrempelige en veilige manier houden we daar ruimte voor twijfel, nuance en eerlijke vragen. Via live sessies, casusbesprekingen en discussies wisselen we niet alleen kennis uit, maar signaleren we ook welke misinformatie er in de praktijk rondgaat. Wat ik keer op keer zie: cliënten stappen een praktijk binnen met overtuigingen die gebaseerd zijn op halve waarheden, persoonlijke meningen of goedbedoelde TikTok-adviezen. Wat ze geloven, klinkt vaak logisch of ‘natuurlijk’, maar staat in de praktijk haaks op wat we weten uit de medische wetenschap.”

Veelvoorkomende fabels

Galimont heeft wel een rijtje paraat van veelvoorkomende fabels uit haar dagelijkse praktijk.

  • “Eczeem is een allergie of een onverwerkt trauma.”
  • “Magnesium- of soda-voetenbaden ontgiften het lichaam.”
  • “Schimmelnagels ontstaan door ‘vervuilde energie’ of verkeerde voeding.”
  • “Als je tenen scheef staan, heb je je trauma’s niet verwerkt.”
  • “Alle huidproblemen komen uit de darmen – je moet ontzuren of detoxen.”
  • “Hormoonzalf onderdrukt het lichaam – daar raak je verslaafd aan.”
  • “Je moet juist niks meer smeren, de huid moet zelf zijn balans hervinden.”

Fabel-filter

Het vraagt van professionals een stevig kompas én slimme communicatievaardigheden om goed met desinformatie om te gaan, zegt Galimont. “Je bent soms net zo goed behandelaar als fabelfilter. Maar dat hoeft niet met strijd. Het kan via een veilige, open en nieuwsgierige manier van communiceren. In jouw praktijk zitten cliënten vaak ontspannen. Ze hebben vertrouwen in jouw kennis. Juist daar kun je op een laagdrempelige en impactvolle manier bijdragen aan het tegengaan van misinformatie. Want er is tijd, aandacht en ruimte voor gesprek. En dat maakt jouw behandelstoel een perfecte plek om verwarring te voorkomen en nuance aan te brengen.”

Morgen het vervolg op dit interview, waarin Annemie Galimont tips geeft over hoe je kunt omgaan met cliënten die desinformatie hebben verzameld.

Voetnoot*: “Ik heb tien teen”

0

Wat wij nu een teen noemen, daarvoor hadden we in de dertiende eeuw het woord tee. Je sprak dus over één tee. Of eventueel toe, zoals ze in het Engels een teen nog steeds noemen. Het meervoud van tee was teen. (“Ik heb tien teen.”) Ergens tussen toen en nu moet dat zijn gaan wringen. Dat zou misschien kunnen komen omdat de oorspronkelijke uitspraak ‘teën’ (dus met een dubbele klank) was, maar dat die was afgesleten tot de uitspraak ‘teen’. Of omdat de mensen teen beschouwden als een verzamelnaam voor het tiental uitsteeksels aan onze voeten. De taalgebruikers herkenden in elk geval teen niet meer als meervoud. Een nieuwe meervoudsvorm was nodig. En – hopla! – daar waren onze tenen.

‘Twee schoen’ klonk gek

Met het woord schoenen is hetzelfde gebeurd. In de dertiende eeuw had je het over één schoe (vergelijk het met het Engels shoe en het Duitse Schuh), en twee schoen. Ook hier: misschien uitgesproken als ‘schoeën’. Op het moment dat ‘twee schoen’ gek begon te klinken, gingen we ‘twee schoenen’ dragen.

* Met dank aan de ‘Taalkalender’ van Onze Taal en het ‘Groot etymologisch woordenboek’ van Van Dale.

Voetulcera-patiënten met pijn hebben vaker last van angst en depressie

Onderzoekers van het Tiantai County People’s Hospital keken naar 106 patiënten met diabetische voetulcera. Zij vroegen aan de patiënten om op een zelfbeoordelingsschaal aan te geven hoe angstig ze waren en hoe depressief ze zich voelden (zgn. Zung Scales: lijsten met twintig vragen). Op een vergelijkbare wijze gaven ze aan hoeveel pijn ze hadden (VAS). Daaruit bleek dat ongeveer vier op de tien patiënten last had van angst. Nog net iets meer patiënten voelde zich depressief. In beide gevallen ging het vooral om milde symptomen. Er waren geen ernstige gevallen.

Pijn tijdig aanpakken

De patiënten met angst of depressieve gevoelens hadden duidelijk meer last van pijn. Patiënten jonger dan vijftig die relatief veel pijn hadden, en die daarnaast nog een andere risicofactor hadden, bleken vaker angst en depressie te ontwikkelen. De onderzoekers stellen voor om op tijd de pijn aanpakken, omdat dit tot minder angst en depressie kan leiden.

Voorkom longziektes door voetbaden

Die onderzoekers doen in The Cureus Journal of Medical Science verslag van een casus van een patiënt met longziekte Mycobacterium fortuitum. De snelgroeiende mycobacterie M. fortuitum treft voornamelijk mensen treft die al een longaandoening hebben. Maar ook bij patiënten zonder bekende risicofactoren kan het om M. fortuitum gaan, zo zagen de Texaanse onderzoekers.

Knabbelvisjes

De bacterie is niet alleen aangetroffen in salons in de Verenigde Staten. In 2000 was in Californië nog een uitbraak van de bacterie onder klanten van een nagelsalon. Ook in Nederland komt het voor. Het RIVM schreef in 2014 al in het Infectieziekten Bulletin een analyse over bacteriën in het water van zogenoemde garra-rufabaden (knabbelvisjes). Het instituut onderzocht bij zestien bedrijven de waterkwaliteit. In 23 van de 24 baden waren snelgroeiende mycobacteriën aanwezig, waaronder M. fortuitum.

Let op!

Of dit ook geldt voor ‘gewone’ voetenbaden zonder visjes, meldt de analyse niet. Wel schetst het RIVM enkele risico’s waar pedicures en nagelstylisten op kunnen letten. Zo bleek dat het water in de meeste baden op 25 tot 30 graden werd gehouden. Dat is een temperatuur die de groei van bacteriën stimuleert en, bij lang baden, de doorlaatbaarheid van de huid vergroot. Verder bleek volgens de analyse dat veel bedrijven het water in de baden maar een tot twee keer per week volledig verversten en sommigen het alleen gedeeltelijk verversten.

E-learning ‘het juiste tarief’ volledig vernieuwd

0

Overzie je alle kosten die bij een behandeling komen kijken? Houd je voldoende rekening met de kosten die je maakt voor je praktijk? De e-learning ‘Sterk staan met het juiste tarief’ van ProVoet helpt je om daarvan een volledig overzicht te krijgen. Daarnaast krijg je handvatten om die kosten te verrekenen in je behandeltarief. De cursus duurt ongeveer anderhalf uur. Je kunt die volgen volledig in jouw tempo en op het moment dat het jou uitkomt. Je sluit de e-learning af met een eindtoets. Meer informatie vind je in de webshop van ProVoet. Daar kun je je ook aanmelden voor de cursus.

Nieuwe effectieve behandeling van voetulcera en Charcotvoet

De onderzoekers keken naar het effect van de behandeling bij dertig patiënten met voetulcera, en bij dertig patiënten met een Charcotvoet. In beide studiegroepen zagen ze een duidelijke afname van de wondgrootte. Bij patiënten met voetulcera verkleinde de wond in drie weken van 5 vierkante centimeter naar 0,40 cm3. Na zes weken behandeling was de wond nog slechts 0,002 cm3 groot. Bij patiënten met Charcot-neuroartropathie zagen ze na drie weken een afname van 8 naar 1,50 cm3. Na zes weken was er nog maar 0,004 cm3 over.

‘Effectief bij infectieuze botcomplicaties’

Ozontherapie blijkt goed te werken bij de behandeling van chronische aandoeningen van de weke delen en het skelet. Negatieve druktherapie verbetert de doorbloeding van de wond. De onderzoekers concluderen dat de combinatie van deze twee effectief is bij de preventie en behandeling van infectieuze botcomplicaties bij diabetes, zoals het diabetische voetsyndroom en Charcot-neuroartropathie.

Docent Jose Camerik overleden

0

Zijn collega’s schrijven: “Diep bedroefd nemen we afscheid van Jose Camerik, onze geliefde vriend en onze Rocas-docent. Zijn warme persoonlijkheid heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten op de vele harten die hij heeft geraakt met zijn lessen. Jose Camerik is een geliefd en gepassioneerd docent bij Rocas. Hij verzorgde sinds 2009 de lessen orthesiologie, antidruk, Medical taping, sportpedicure, basis en medisch pedicure. Hij was een enorm lief, geduldig en warm mens. Jose heeft zijn voetsporen achtergelaten bij honderden, zo niet duizenden cursisten die zijn lessen met passie hebben gevolgd. Jose is in 2016 gekozen (tweede plaats) tot docent van het jaar. Hij was enorm geliefd bij veel pedicures. Hij gaf niet alleen les in Emmen maar ook jarenlang in Purmerend, Zevenbergen, Sneek, Baarn, ‘s-Gravenpolder, Wolphaartsdijk en Rotterdam. Hij was bijna bij alle beurzen aanwezig om zijn grote passie Medical Taping te delen.

Jose is slechts 70 jaar geworden. Hij zal enorm worden gemist.”

Vijf accreditatiepunten voor deelname aan ProVoet-congres

0

De accreditatiepunten zijn als volgt verdeeld:

  • 1 punt in het domein Omgevingsbewust handelen
  • 2 punten in het domein Ondernemerschap
  • 2 punten in het domein Voetzorg Algemeen

Het congres geeft een overzicht van de laatste ontwikkelingen in en rondom het pedicurevak, met sprekers die vooraan staan in hun vakgebied. Op het programma staan onder meer lezingen over schimmelnagels, duurzaamheid, voetentraining en gebruik van artificiële intelligentie in de pedicurepraktijk.

Deelnamekosten

Deelname aan het congres kost je € 129,95 excl. btw. Voor wie geen lid is van ProVoet is het tarief € 179,95 exclusief btw.

Aanmelden

Je kunt je hier aanmelden voor het congres.

Ben bij schimmelnagels voorzichtig met theeboomolie

0

Theeboomolie, ook wel tea-tree-olie, wordt gemaakt uit de bladeren van de theeboom. Deze bomen vind je in Australië. De olie staat bekend als een natuurlijk middel met een antibacteriële en schimmeldodende werking. Harvard Health Publishing stelt vast dat veel onderzoeken naar de werking van theeboomolie bij schimmelnagels niet echt betrouwbaar zijn. De onderzoekers gebruikten bijvoorbeeld geen controlegroepen. Of ze maakten geen vergelijking met goedgekeurde antischimmelbehandelingen.

Effect is niet duidelijk

Hoe goed theeboomolie werkt tegen schimmelnagels vindt Harvard Health Publishing moeilijk te zeggen. Daarvoor zaten er te grote verschillen in de onderzoeksmethoden en in de succespercentages. Het lijkt er wel op dat de olie het uiterlijk van aangetaste nagels kan verbeteren. Een laboratoriumproef vorig jaar liet zien dat de olie in een reageerbuis bepaalde schimmelstammen kan doden. Maar dat zegt natuurlijk nog niet per se iets over de werking op nagels.

Risico op irritatie en huiduitslag

Theeboomolie kan daarnaast gevaarlijk zijn. “Hoge concentraties en onjuiste opslag van theeboomolie kunnen irritatie en huiduitslag veroorzaken,” zegt dermatoloog Rebecca Gaffney in het artikel. Harvard Health Publishing geeft enkele gebruikstips:

  • Omdat de olie tot huidirritatie kan leiden, moet je die altijd verdunnen met een ‘basisolie’, of je koopt verdunde theeboomolie. Het artikel zegt niet hoe ver de verdunning moet gaan.
  • Test de olie altijd eerst op een klein stukje huid. Kijk of er een allergische reactie optreedt.
  • Bij een gevoelige huid, allergieën of een medische aandoening: raadpleeg eerst een arts voor je de olie gebruikt.
  • Slik de olie nooit in.
Abonneren