Home Blog Pagina 31

7- voor samenwerking met podotherapeuten

0

Om precies te zijn was het gemiddelde cijfer in 2023 6,2. Bij de herhaling van de enquête onder ProVoet-leden in juni komt de gemiddelde tevredenheid op 6,7. Tegelijkertijd behandelen meer pedicures alleen cliënten die zelf willen betalen. Ze hebben dus geen contract met een podotherapeut. Vorig jaar gaf 38 procent van de deelnemers aan het onderzoek dat aan. Dit jaar is dat gestegen tot 50 procent. Een belangrijke reden om geen contract met een podotherapeut af te sluiten, is dat die een te laag tarief betaalt. Pedicures voelen wel iets meer ruimte om te onderhandelen met podotherapeuten over het tarief. Vorig jaar was het gemiddelde cijfer voor de ervaren onderhandelingsruimte een 1. Nu is dat 1,9. Ze ervaren meer ruimte om te onderhandelen over het aantal behandelingen. Daarvoor geven de pedicures nu het gemiddelde cijfer 4,2 (vorig jaar 4,0).

Contractvoorstellen te laat

ProVoet en podotherapeutenvereniging NVvP hebben afgesproken dat pedicures uiterlijk 1 november een contractvoorstel van podotherapeuten ontvangen. De meeste contractvoorstellen voor het volgend jaar komen na die datum. 55 procent van de deelnemers aan de enquête krijgt dat voorstel pas in december (net als in het onderzoek vorig jaar). 17 procent kreeg het voorstel pas in januari dit jaar. Vorig jaar was dit nog 25 procent.

Waar let je op bij een huurcontract van je praktijkruimte?

0

In het huurcontract moeten in elk geval de volgende onderwerpen staan:

  • Een omschrijving van de ruimte
  • De oppervlakte van de ruimte
  • De huurprijs en wanneer je die moet betalen
  • De bestemming van het pand
  • De looptijd van de huur en de opzegtermijn
  • Mogelijkheden voor het verlengen van de huur na de huurperiode

Verder is het verstandig om in het contract afspraken te maken over:

  • Een jaarlijkse huurverhoging
  • Servicekosten
  • De betaling van gas, water en licht
  • Onderhoud
  • Onderverhuur
  • Gemeentelijke belastingen

Bestemming van het pand

Welke bestemming het pand heeft kun je zien in het omgevingsplan. Dat heeft de gemeente opgesteld voor de wijk waar het pand staat. Check dit voordat je het huurcontract ondertekent. In dit plan kun je zien of een pedicurepraktijk is toegestaan in het pand. Kijk ook of er plannen zijn om het gebied te ontwikkelen of te herinrichten. Dat kan gevolgen hebben voor je omzet.

Meer informatie over het huren van een pand lees je op de site van de Kamer van Koophandel. Lees ook dit artikel uit Podopost.

Nieuw kwaliteitsbeleid in zorg: een kleine revolutie

0

Dit nieuwe beleid heeft de naam Generiek Kompas gekregen. Kompas, omdat het meer een richting aangeeft dan harde regels voorschrijft. Generiek, omdat het geldt voor een groot deel van de zorg. Uitgangspunt is wat cliënten willen, en wat ze zelf – met hun netwerk – kunnen. De volgende vraag is wat ze van zorgverleners nodig hebben. Het is een verandering van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen met’.

Patiëntenfederatie stemt niet in

Dat kun je een kleine revolutie noemen. Een andere manier om naar kwaliteit te kijken. Vooral omdat er geen harde regels meer zijn over waaraan de verleende zorg moet voldoen. Tot nu toe moesten verpleeghuizen bijvoorbeeld er altijd voor zorgen dat er binnen een half uur een huisarts bij een cliënt was, als dat nodig was. Het loslaten van deze regels is de reden dat de Patiëntenfederatie niet akkoord is gegaan met dit Kompas. “Waar kunnen cliënten nog op rekenen?”, zegt Arthur Schellekens, directeur-bestuurder van de federatie. Een belangrijk nadeel vindt hij, is dat cliënten nu niet meer verschillende zorgorganisaties met elkaar kunnen vergelijken op harde kwaliteitscriteria.

Minder administratie

“Soms heb je die twee collega’s inderdaad nodig en soms niet.” Dat zegt Bianca Buurman. Zij is voorzitter van de beroepsvereniging van verpleegkundigen en verzorgenden V&VN. Zorgprofessionals hebben nu de ruimte om maatwerk te kunnen leveren. “Zij kunnen binnen hun team heel goed inschatten welke deskundigheid nodig is.” Bovendien moesten ze tot nu toe bijhouden of ze zich aan alle kwaliteitsregels hielden. Nu niet meer. De tijd die daardoor vrij komt kunnen ze besteden aan het verlenen van zorg.

Kwaliteit van pedicurewerk: hoe de wet dat beschermt

0

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is werkzaam sinds 2017. Alle zorgverleners, zelfstandig of in loondienst, hebben hiermee te maken. De wet wil de kwaliteit van de zorg voor patiënten en cliënten waarborgen. Daarnaast regelt de wet hoe om te gaan met klachten daarover. Als ondernemer heb je de verplichting om te voldoen aan de eisen die de Wkkgz stelt. Brancheorganisatie ProVoet heeft daarvoor een checklist. ProVoet heeft daarnaast een klachtenfunctionaris aangesteld. Cliënten die ontevreden zijn over het werk van hun pedicure – en die daar niet met de pedicure uitkomen – kunnen contact opnemen met die functionaris. Het kan zijn dat de cliënt óf de pedicure niet tevreden is over de beslissing van de klachtenfunctionaris. In dat geval kan de ontevreden partij naar de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging stappen.

Coronatijd

De Wkkgz was belangrijk voor (medisch) pedicures in de coronatijd. ProVoet gebruikte de wet om de pedicurepraktijken weer open te krijgen. ProVoet toonde aan dat (medisch) pedicures zorg verlenen. Daardoor kreeg de beroepsgroep erkenning als zorgberoep. Het was weer mogelijk om noodzakelijke voetzorg uit te voeren.

BTW-vrijstelling

De erkenning als zorgberoep speelde ook een rol in de gewonnen btw-procedure. ProVoet begon deze procedure tegen de Belastingdienst in 2015. Zeven jaar later kreeg de brancheorganisatie ook in hoger beroep gelijk. In eerste instantie ging het over de ten onrechte afgedragen btw van behandelingen die vielen onder de bekostigde voetzorg. Dat is de voetzorg waarvoor de medisch pedicure en/of de pedicure met aantekening DV een contract heeft afgesloten met een zorggroep of een podotherapeut. Na die uitspraak heeft ProVoet dit verder kunnen doorvoeren. Nu zijn alle door (medisch) pedicures uitgevoerde behandelingen die vallen onder de Wkkgz vrijgesteld van btw. Dat zijn noodzakelijke behandelingen van een voetaandoening, waarbij de cliënt het risico loopt op een beschadiging door de gebruikte instrumenten.

Noodzakelijke behandelingen

In de praktijk ziet dit er als volgt uit:

  • Alle voetzorg bij personen met risicovoeten (personen met diabetes mellitus, reumatische aandoeningen, neurologische aandoeningen, hart- en/of vaatziekten, dermatologische aandoeningen en kanker).
  • Voetzorg bij personen met een probleemlocatie aan de voeten. Bijvoorbeeld een (pseudo) unguis incarnatus, hypertrofische nagels, onychomycosenagels, clavi, hyperkeratose, ragaden, bullea, etc etc.
  • Specialistische technieken met als uitgangspunt het voorkomen van complicaties. Een prothesenagel valt hier dus niet altijd onder.

Behandelingen waar dit niet voor geldt

Wat niet onder de Wkkgz valt:

  • Cosmetische behandelingen zoals bijvoorbeeld voetbaden, het lakken van nagels, het plaatsen van een gelpolish, wellness-behandelingen en het verfraaien van lelijke nagels door middel van een prothesenagel.
  • Behandelingen van de voeten van gezonde personen waarbij geen sprake is van een huid- en/of nagelprobleem. Bijvoorbeeld het knippen van gezonde nagels en/of frezen van diffuus eelt.
  • Productverkoop

Om de vrijstelling van btw door te voeren dient jouw praktijk te zijn aangemeld op de website van de Wet toetreding zorgaanbieders. Check of jouw praktijk te vinden is op het zorgaanbiedersportaal.

Igna Breedeveld gaat in het Webinar Wkkgz dieper in op dit onderwerp.

Kamer geeft kabinet ruimte om te bezuinigen op zorg

0

Behalve de SP stemden GroenLinks-PvdA, de Partij voor de Dieren, DENK en Forum voor Democratie voor de motie. Dit gebeurde tijdens het debat over de regeringsverklaring vorige week donderdag 4 juli. Fractievoorzitter Jimmy Dijk van de SP diende de motie in. Hij vroeg daarin om de bezuinigingen die het vorige kabinet van plan was niet door te zetten. En om er geen andere bezuinigingen aan toe te voegen.

‘Niet onacceptabel’

In het debat zei Dijk dat mensen die in de zorg werken al jaren wachten op loonsverhoging en op minder werkdruk. Volgens hem is een kabinet nodig dat “kapt met constant bezuinigen op de zorg”. Minister-president Dick Schoof antwoordde dat mogelijke bezuinigingen pijnlijk zijn, “maar niet onacceptabel”.

Versterk jezelf

0

Tinka van Vuuren was tot eind vorige maand hoogleraar Vitaliteitsmanagement aan de Open Universiteit. Zij zoekt naar manieren waarop mensen goed en met plezier hun werk kunnen blijven doen. Daarbij gebruikt ze het begrip amplitie. Dat komt van het Latijnse woord amplio. Het betekent versterken, vergroten, vermeerderen. Ze geeft vijf tips aan personeelswerkers en leidinggevenden hoe je medewerkers kunt versterken. Die tips kun je ook naar jezelf vertalen. Om zo jezelf een spiegel voor te houden, en uiteindelijk jezelf te versterken. Word je eigen leidinggevende.

1. Aandacht voor positiviteit

Wat zijn de positieve kanten van je werk? Kijk niet alleen naar wat er niet goed gaat. Wat ging er nu wél goed, waar ben je trots op of waar word je blij van? Als het werkt te veel dreigt te worden, kun je in een negatieve spiraal terecht komen. Houd daarom altijd aandacht voor het mooie van het werk.

2. Meer motivatie en vakbekwaamheid

Jouw werk heeft betekenis voor je cliënten. Voor veel pedicures is dat de belangrijkste motivatie. Dat maakt het belangrijk dat je je vakbekwaamheid op niveau houdt. Van Vuuren heeft daar onderzoek naar gedaan. Ze ziet dat korte opleidingen het meeste effect hebben. Mensen die dat doen zijn minder ziek en meer gemotiveerd.

3. Onderdeel van het werk

Maak ‘vitaliteit’ onderdeel van je werk. Plan bijvoorbeeld één uur per maand in om daar mee bezig te zijn. Doe dat in je ‘werktijd’. Ga dan bijvoorbeeld na wat je wilt bijleren en welke cursussen daarvoor zijn. Of maak in dat uur een afspraak met een collega-pedicure en stel elkaar vragen: Hoe gaat het? Waar word je blij van? Waar loop je tegenaan? Wat heb je nodig? Wat wil je nog leren?

4. Het tweesporenbeleid

Jij en je praktijk lijken één ding. Maar haal ze uit elkaar. Kijk naar je praktijk als directeur, niet als werknemer. Heeft je werknemer een te hoge werkdruk? Wat kun jij als directeur daaraan doen? Kun je de praktijk bijvoorbeeld meer specialiseren op het werk dat het meest voldoening geeft? Of op werk dat je werknemer goed afgaat? Hoe zijn de arbeidsomstandigheden van je werknemer? Moet er bijvoorbeeld een nieuwe behandelstoel komen? Of een andere behandelruimte? Mist je werknemer iemand om af en toe mee te sparren? Kun je zo iemand vinden voor je werknemer?

5. Eigen regie en bewustwording

Als kleine zelfstandige heb je ‘eigen regie’. Maar neem je het ook altijd? Ben je voor je gevoel voldoende baas over je eigen werk? Van Vuuren geeft aan dat daar een paar dingen voor nodig zijn. Zorg voor een gezonde leefstijl. Zorg dat je jezelf blijft ontwikkelen: in je vak, als ondernemer en als mens. En stel jezelf vragen (of doe dat met collega’s) zoals: wat wil je de komende vijf jaren? En: loop eens dag(deel) mee met een collega. Dat kan je de ogen openen voor je blinde vlekken, of je juist bevestigen in wat je goed doet.

Fysiotherapeuten stoppen ermee

0

Deze cijfers komen uit een onderzoek dat de vakbond van fysiotherapeuten (Fysiovakbond FDV) heeft laten uitvoeren. Grootste probleem is het salaris. Eerstelijns fysio’s – in de fysiotherapiepraktijk om de hoek – verdienen 35 tot 42 procent minder dan hun collega’s die in een ziekenhuis of in de ouderenzorg werken. Er dreigt daardoor een tekort aan fysiotherapeuten zegt de voorzitter van de bond Rob van Wavensberg. Gevolg daarvan kan bijvoorbeeld zijn dat het langer duurt voordat mensen met een kwetsuur weer aan het werk gaan. “Het ontbreken van goede arbeidsvoorwaarden kan dus leiden tot grote maatschappelijke impact. (…) Het ondergraaft het beleid gericht op een sterkere rol voor de eerste lijn en het voorkomen van duurdere zorg.”

Te lage vergoeding

Het uurtarief van een fysiotherapeut zou 90 euro per uur moeten zijn. Zorgverzekeraars vergoeden 72 tot 80 euro per uur. Het gemiddelde salaris van een fysio is 3.600 euro per maand, net iets boven modaal (3.300 euro). Een woordvoerder van Zilveren Kruis zegt in NRC dat de verzekeraar „niet tegen hogere salarissen is. We willen ook zeker niet het onderste uit de kan. Maar wij betalen wel met de portemonnee van de premiebetaler, en veel mensen hebben al moeite de premie te betalen. We moeten altijd goed kijken waar we geld aan uitgeven.”

ProVoet-regiodag 28 september in Heerenveen

Op een ProVoet-regiodag kunnen pedicures elkaar informeel ontmoeten en kennis en informatie opdoen. De brancheorganisatie heeft de regiodagen vernieuwd, zodat ze nog interessanter zijn, ook voor wie er eerder een bezocht.

Lezingen en informatiemarkt

Op de informatiemarkt staan aanbieders van praktische voetgerelateerde producten, scholing en informatie. Daarnaast is er een gevarieerd lezingenprogramma. Voor de eerste aanmelders zijn er twee speciale geaccrediteerde lezingen van dr. Annemie Galimont. Eén over het herkennen van Huidkanker en één over Psoriasis en Eczeem. Nieuw is de lezing van Karolien van der Scheer over hygiëne, desinfectie en duurzaamheid.

Nu aanmelden

Je kunt je nu aanmelden voor de Regiodag in Dordrecht. Je kunt gratis deelnemen en als je bij je aanmelding een lunch bestelt neemt ProVoet het grootste deel van de kosten hiervoor voor zijn rekening en betaal je slechts € 12,50 (excl. Btw).

De volgende regiodag is 16 november in Breukelen.

 

Nog beter onderhandelen

0

Brancheorganisatie ProVoet biedt een webinar aan over de kunst van het onderhandelen. Dat vindt plaats op maandagavond 23 september 2024. Suzanne Reijn van Scotwork leidt dit webinar. Zij geeft al jaren trainingen over onderhandelingstechnieken, onder andere voor onderhandelaars in de zorg. Tijdens het webinar kun je via een chatfunctie vragen stellen. Na afloop krijg je een E-book met de hoofdlijnen uit het webinar. Je kunt eraan deelnemen voor € 49,50 (excl. btw).

Voor dit webinar krijg je 3 punten: 2 punten in het domein ‘ondernemerschap’ en 1 punt in het domein ‘omgevingsbewust handelen’. Aanmelden kan tot en met 15 september 2024.

Mensen met laag inkomen krijgen minder vaak doeltreffende kankerbehandeling

0

Mensen met een lager inkomen krijgen minder vaak een tumor-gerichte behandeling. Dat zijn behandelingen gericht op de tumor of uitzaaiingen. Ze hebben als doel genezing, het stoppen van tumorgroei of levensverlenging. Zie bijvoorbeeld immuuntherapie bij een uitgezaaide melanoom: bijna zeven van de tien rijkere patiënten krijgt die therapie. Bij de armere patiënten is dat maar vijf van de tien. Een vergelijkbaar verschil is te zien bij de behandeling van uitgezaaide dikkedarmkanker. Die kanker kun je afremmen met chemotherapie, soms samen met een doelgericht medicijn. In de hogere inkomensgroep krijgen meer dan vijf van de tien patiënten die behandeling. In de lagere inkomensgroep is dat vier van de tien. Patiënten uit hogere inkomensgroepen krijgen ook vaker onderzoek om mutaties in de tumor op te sporen. Met zo’n moleculair onderzoek kan soms een doelgericht medicijn worden gevonden.

Hoe komt dat?

Hoe deze verschillen ontstaan is niet helemaal duidelijk. De onderzoekers van IKNL wijzen erop dat mensen met lagere inkomens vaker bijkomende aandoeningen hebben. Verder hebben ze vaker een slechtere conditie, ze zijn vaker zwaarder en roken vaker. Het helpt patiënten als ze voor de behandeling hun conditie verbeteren. De onderzoekers denken dat mensen met een lager inkomen dat minder vaak doen. Wat ook van invloed kan zijn is dat het voor mensen met een lager inkomen moeilijker is om naar het ziekenhuis te reizen. En deze mensen hebben vaker minder ‘gezondheidsvaardigheden’. Dat komt onder meer omdat kennis over ziekten voor hen moeilijker beschikbaar is. Dan wordt het lastiger om het gesprek met de dokter aan te gaan.

Nóg duidelijker zijn

De onderzoekers raden artsen aan nog duidelijker in gesprekken te zijn. Check of de boodschap goed is over gekomen. En leg goed uit hoe belangrijk een gezonde leefstijl is.

Abonneren