Home Blog Pagina 31

ProVoet zoekt twee regiogidsen

0

ProVoet omschrijft het als “een uitdagende en leuke functie waar je zelf deels invulling aan kan geven”. De (medische) pedicure die deze taak op zich neemt, is de spil tussen pedicures uit de eigen regio en het stafbureau van ProVoet. Daarbij wissel je informatie uit tussen pedicures en bureau. Bij bijeenkomsten treed je op als gastvrouw. Je verricht eenvoudige administratieve taken zoals het bijhouden van presentielijsten. Voor je werk ontvang je een passende vergoeding en reiskostenvergoeding. De regio noord omvat Friesland, het noordelijk deel van Flevoland en het westen van Drenthe en Overijssel. De regio noord bestaat uit Zeeland en westelijk Noord-Brabant (t/m Den Bosch).

Uitgebreide informatie over de vacatures op de site van ProVoet.

Beursnieuws: Jubilea op VTV

0

Op de beurs in het weekend van 13 en 14 april vierden niet alleen beursorganisatie ASWS het dertigjarige bestaan, dat gold ook voor MSK Podiamed. Ginkel’s Cosmetica bestaat nu zelfs al veertig jaar. Directeur Danny Rombouts van ASWS zette de twee beursdeelnemers daarom in de bloemen.

Trots

MSK van Marco en Monique Kronenburg stond al op de eerste VTV in 1994. Rombouts: “Wij zijn er best een beetje trots op dat we de groei van het bedrijf tot een van de grootste groothandels van Nederland hebben mogen meemaken.” Ook Christian en Judith Nauta van Ginkel’s Cosmetica behoren tot de vaste deelnemers. “Ik hoop dat we nog vele jaren met elkaar kunnen samenwerken.”

29e VTV

Ook al bestaat de VTV nu dertig jaar, het was dit jaar de 29e beurs. In de coronatijd kon de beurs één keer niet doorgaan.

Nieuwe cursus ‘Efficiënter werken’

0

Medisch pedicure Hetty Dijkstra kwam op het idee voor deze nieuwe cursus, onder meer door de gesprekken die ze had met pedicures tijdens de cursus ‘Werken aan een ergonomische werkhouding’, die ze nu vier jaar geeft. “Ik merkte dat veel pedicures onder grote tijdsdruk werken en dat ze daardoor veel stress ervaren. Als ervaren pedicure ken ik de uitdagingen van het vak en ik herken ook de tijdsdruk waarmee je dagelijks te maken hebt. In al die jaren dat ik dit vak uitoefenen, heb ik geleerd hoe ik efficiënt kan werken en mijn tijd optimaal kan benutten. Hoe je je werkprocessen kunt stroomlijnen en zo productiever kunt worden, dat deel ik graag met collega’s.”

Hogere kwaliteit

Hetty Dijkstra zal tijdens de cursus strategieën presenteren en praktische tips geven. “Daarmee kunnen pedicures hun werkzaamheden sneller uitvoeren en tegelijkertijd een hogere kwaliteit leveren. Uiteindelijk resulteert dat in een betere dienstverlening en tevreden klanten.” Over de inhoud van de cursus wil ze nog niet te veel weggeven. “Maar ik geef onder meer tips om tijd te besparen, zodat je  rustiger kunt werken, bijvoorbeeld door de keuze voor net een ander instrument of hulpmiddel.”

Zelf aan de slag

De cursus wordt gegeven op 21 juni in Zaltbommel en duurt drie uur met maximaal twaalf deelnemers. Na een introductie gaan de cursisten zelf aan de slag om te ervaren hoe ze hun manier van werken kunnen aanpassen. Hetty en een collega begeleiden hen daarbij.

Voor meer informatie over en opgave voor de cursus zie Dijkstra Pedicuretraining.

Beursnieuws: nieuwe antidrukwol

0

MediLana is een initiatief van medisch pedicure Cindy Oosterkamp, die eerder de Arkade’s Methode en de UniBrace in Nederland introduceerde. Het zijn twee methodes om ingroeiende nagels te behandelen. Het idee om een antidrukwol te ontwikkelen kreeg ze nadat haar zoon bij een heftig ongeluk zijn been brak. Cindy: “Hij had zo’n pijn dat hij niet kon slapen. Nadat ik zijn been met wol had ingepakt, lukte hem dat een beetje.”

Merinoschapen

Door deze ervaring richtte ze zich op een antidrukwol voor voeten. “Ik heb vijftig soorten wol uitgeprobeerd. Mijn keuze viel uiteindelijk op Merinowol van Zuid-Duitse schapen: een heel fijne, zachte wol. Om het steviger te maken heb ik er wol van het Tiroler Bergschaap aan toegevoegd. Dan zit er nog bamboe in om te zorgen dat de wol vocht opneemt. Dat maakt het product geschikt voor patiënten met een kwetsbare huid.” De schapen die de wol leveren hebben geen overmatige huidplooien. Daardoor kunnen ze diervriendelijk worden geschoren.

Geen lanoline

Volgens Cindy onderscheidt deze nieuwe wol zich van de al bestaande antidrukwol doordat er vrijwel geen lanoline in zit (minder dan een half procent). Als voordeel ziet ze dat het product langer flexibel en soepel blijft en niet gaat ruiken. “Wil je lanoline voor de verzorging van je huid, dan koop je daar maar een zalf voor.”

Opleidingsinstituut Voetzorg+ in nieuwe handen

0

Mischa Nagel en Marijn Poels vormen de komende vijf jaar samen de directie van Voetzorg+ BV. In die periode draagt Nagel het instituut geleidelijk over. De aanleiding, schrijft Nagel op de website van Voetzorg+, is dat hij drie jaar geleden (terug) naar Kaapstad is verhuisd. Hij hoopte het langzaam kalmer aan te kunnen gaan doen, maar kwam tot de conclusie dat het niet lukte om zich enkel op de inhoud te concentreren.

‘Prachtige visie’

“Op kwaliteit heb ik nooit willen toegeven,” schrijft Nagel. Daarom was het nodig om een nieuwe directeur aan te stellen. Die vond hij in medische pedicure Marijn Poels, een van de oprichters van Paramedische Voetzorg in Horst. Nagel: “Ik blijf lesgeven, net als de nieuwe directeur. Marijn heeft een prachtige visie voor het bedrijf ontwikkeld en daarmee voor voetzorg in de toekomst. Ze is commercieel maar niet overdadig. Ze verdiept zich in alle facetten van de voetzorg én de handzorg. Ze kan goed mensen bij elkaar te brengen en ze praat met een aantal professoren, die we samen hebben ontmoet, even makkelijk als ik haar met patiënten zie praten.”

Wetenschappelijk onderbouwd

Poels schrijft op de site van Paramedische Voetzorg: “De komende jaren gaan we zorgen dat we scholingen van hoog niveau aan zorgverleners kunnen aanbieden. Deze zullen wetenschappelijk onderbouwd zijn en worden door autoriteiten binnen hun vakgebied gegeven. Zo kunnen we jullie ervan verzekeren dat de kennis van de docenten op een juiste manier wordt doorgegeven en we goed geschoolde zorgverleners in de markt zetten.”

Beursnieuws: water en olie afstotende schorten

Het nieuwe water en olie afstotende schort is herbruikbaar en makkelijk te reinigen, zo vertelt Harma van Aurich van Beauty Care. “Hoe vaak je wisselt van schort is afhankelijk van hoe je werkt. Er is veel vraag naar. Tegelijkertijd zie ik dat de wegwerpartikelen minder worden verkocht.” De schorten zijn er in zwart en in wit.

Potenpraat: Het is tijd voor voetenemancipatie

0

Ineens viel het op. Het heeft heel wat voeten in de aarde. Iemand voor de voeten lopen. Zich uit de voeten maken. Als we in het Nederlands een uitdrukking met het woord ‘voet’ gebruiken, dan lijkt het erop dat we meestal iets negatiefs uitdrukken. Het was tijd voor een klein onderzoek om te checken of dit klopt. De Dikke van Dale erbij gepakt om uitdrukkingen en gezegden met ‘voet’ te vergelijken met die met ‘hand’. En vooruit, ook dat nog: hoe staat ‘poot’ erbij. Zeggen die gezegden iets positiefs, negatief of zijn ze min of meer neutraal*.

Hand wint

Het eerste dat uit het onderzoek komt, is dat we ‘hand’ veel eerder in de mond nemen (241 keer) dan ‘voet’ (65). Bijna vier keer vaker. En van ‘poot’ zijn we helemaal een beetje vies. Dat woord gaat maar de helft zo vaak over de tong als ‘voet’ (namelijk 31 keer).

 

Voet is niet goed

Ten tweede: ja, ‘voet’ komt er niet goed vanaf. Je kunt aan iemands voeten liggen, maar we zetten toch eerder daar geen voet meer in huis. Eén op de vijf voetuitdrukkingen (20 procent) zegt iets positiefs, maar liefst één op de twee (49 procent) heeft een negatieve boodschap. Terwijl we graag iets met twee handen aannemen: twee op de vijf keer een positief bericht (42 procent). Slechts één op de vier keer een negatieve mededeling (25 procent). Het is er om met je handen van in het haar te gaan zitten.

Vaste voet

De conclusie is duidelijk: onze trouwe onderdanen worden ondergewaardeerd in onze taal. Zegt dat iets over hoe Nederlanders naar voeten kijken? Misschien. Veel mensen beseffen pas hoe hard ze hun voeten nodig hebben op het moment dat ze echt naar een pedicure moeten. Daarom: ‘voet’ moet vaste voet aan de grond krijgen en daarin moeten we voet bij stuk houden.

* Dit onderzoek is natuurlijk helemaal niet wetenschappelijk. Ten eerste omdat één persoon heeft bepaald of de uitdrukkingen en gezegden een positieve, neutrale of negatieve boodschap hebben. Eigenlijk zou je dat aan een grote groep mensen moeten vragen. Maar over het algemeen begrijpen we elkaar als we deze gezegden gebruiken, dus zoveel verschil in waardering zal er niet bestaan. Ten tweede omdat de Dikke van Dale voor een deel ‘dode taal’ laat zien. Je moet er ook de taal van honderd jaar geleden in terug kunnen vinden. Maar om nou de straat op te gaan om vast te stellen hoe mensen voet, hand en poot gebruiken… dat mag een echte taalwetenschapper nog eens gaan doen.

‘Meer werkplezier lost personeelstekort in zorg op’

0

‘Verhoog het werkplezier’, staat daarbij voorop voor dit collectief van 130.000 zorgprofessionals. Klachten die wijzen op een burn-out blijven stijgen en komen nu voor bij 22 procent van de mensen die in de zorg werken. Ben erop tijd bij als ze dit soort klachten hebben, geef hen ondersteuning om te voorkomen dat ze afhaken en zorg dat de kosten voor die hulp worden vergoed. Een lagere werkdruk en meer mogelijkheden om je te blijven ontwikkelen in je vak, zijn ook belangrijk.

Minder administratie

Kijk verder naar het verminderen van de werktijd die in administratie gaat zitten, door kritisch te kijken of regels echt nodig zijn. Voor veel zorgmedewerkers zijn de regels die zorgverzekeraars opstellen de belangrijkste reden voor de hoeveelheid administratie die ze moeten doen. Deze verzekeraars zouden meer vertrouwen moeten hebben in de professionaliteit van de zorgmedewerkers.

Arts & Auto

VvAA was voorheen de Vereniging voor Arts en Auto en verzorgt vooral verzekeringen voor mensen die in de zorg werken, behalve voor artsen onder meer ook voor fysiotherapeuten, mondhygiënisten en verloskundigen.

Bron: VvAA

Ouderen willen thuis blijven wonen

0

Ze zijn zelf bereid om anderen te helpen: 72 procent minstens een keer per week, 40 procent nog vaker. In het onderzoek dat Vilans en Bureauvijftig hiernaar deden, zegt 65 procent van de 1629 deelnemers elke week contact te hebben met de buren. Van de babyboomers (geboren na 1945) is dat zelfs 72 procent. De vijftigplussers hebben er dan ook vertrouwen in dat ze op hun buurtgenoten kunnen terugvallen voor extra hulp, zo geeft 63 procent aan. Maar daarbij gaat het hen niet om persoonlijke verzorging. Daarin vertrouwen ze eerder op de eigen partner en kinderen.

Technologische hulpmiddelen

Daarnaast richten hun ogen zich op technologische hulpmiddelen die het leven thuis eenvoudiger kunnen maken, zo zegt 37 procent van de ondervraagden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan hulpmiddelen om de gezondheid te monitoren en aan beeldbellen met een zorgverlener. Bijna de helft van de ondervraagden is bereid om extra te betalen voor hulp en zorg.

Bron: Vilans

Beurslezing over je koers naar succes

0

Wil jij de koers bepalen van jouw praktijk of salon? “Het begint bij: waar wil ik naartoe? Wat is mijn doel, mijn missie? Stap twee: laat je zien. Maak je praktijk of salon voor iedereen zichtbaar, offline en online. Toon je professionaliteit.” Op uitnodiging van ProVoet vertelt coach Joyce de Wit in de lezing ‘Stap in de spotlights: Jouw koers naar succes als pedicure’ hoe je de voetzorg naar een hoger niveau kunt tillen, door jouw kennis van voeten en voetproblematiek te delen en door samenwerkingen aan te gaan. En wat ProVoet daarin voor je kan betekenen Ze laat je de kracht van zichtbaarheid ontdekken, neemt je mee op een reis langs het ‘waarom’ en ‘hoe’. Joyce de Wit belooft vooraf: eerlijke inzichten, verbazing en je eigen schaterlach.

Gratis

De vakbeurs vindt plaats in Expo Houten op zaterdag 13 en zondag 14 april. Joyce de Wit geeft haar presentatie beide dagen van 13.30 tot 14.30 uur. Deelnemers krijgen hiervoor één accreditatiepunt. Deelname is gratis. Inschrijven voor de beurs kan nu.

Abonneren