Home Blog Pagina 21

Gronings ziekenhuis laat afval hergebruiken

0

Het UMCG doet dit nu twee jaar. Het gaat om 550 kilogram aan metalen instrumenten en 150 kilogram aan kunststof doeken per jaar. Denk aan bedbakjes, taperolhouders en nagelschrapers. De materialen worden niet verbrand. Na verwerking hebben ze een vergelijkbare of zelfs een betere kwaliteit. Het Gronings ziekenhuis wil in 2035 circulair en klimaatneutraal zijn.

Dakwater

Een nieuw doel van het UMCG is om het regenwater op het dak op te vangen en te gaan gebruiken. Daar zijn drie grote reservoirs voor nodig. Het ziekenhuis gebruikt ongeveer 200 miljoen liter water per jaar. Het regenwater zal waarschijnlijk vooral dienen voor het koelen van apparatuur en ruimtes. Hiermee moet het gebruik van drinkwater 10 tot 15 procent minder worden.

Masterclass ingroeiende nagel

0

Docent Chantal Wildschut zal in die masterclass ingaan op de oorzaken van een ingroeiende nagel (pseudo unguis incarnatus), en op de oplossingen, de mogelijke behandelingen. Ze laat zien hoe je naar de nagel kunt kijken én welke vragen nodig zijn om achter de oorzaken te komen. Welke instrumenten kun je gebruiken voor de behandeling? Welke hulpmiddelen heb je? Welke adviezen geef je? Wanneer is het nodig om de cliënt door te verwijzen? En naar wie doe je dat dan? Ze doet dit aan de hand van zes casussen die ze uitgebreid behandeld. Ze geeft deze masterclass twee keer: een keer op zaterdag en een keer op zondag.

Praktische gegevens

  • Data: zaterdag 19 en zondag 20 oktober
  • Tijd: 9.30-12.45 uur
  • Locatie: Expo Houten, Meidoornkade 24, 3992 AE Houten
  • Prijs: €75,- excl. btw, incl. gratis bezoek aan de Vakbeurs Pedicure en Beauty
  • Accreditatie is aangevraagd
  • Meer informatie
  • Inschrijven

Kleuren kiezen voor je website

0

Levi Honing legt op de marketingwebsite Frankwatching uit wat er komt kijken bij de kleurkeuze voor je website. Handig als je net een website aan het opzetten bent. Of als je je website eens kritisch tegen het licht wilt houden. Het begint met het kiezen van een basiskleur. Dat doe je op grond van ‘kleurenpsychologie’. Roze staat bijvoorbeeld voor onder meer zachtheid, zorgzaamheid en vriendelijkheid. Dat kan goed passen bij een pedicurepraktijk. En bruin voor betrouwbaarheid, stabiliteit en stevigheid. Misschien wil je juist dat uitstralen met je praktijk.

Vijf stappen

Honig vat zijn uitleg samen in een vijf stappen.

  1. Kies een basiskleur op basis van kleurenpsychologie.
  2. Breid je basiskleur uit met verschillende tinten van deze kleur.
  3. Selecteer grijstinten voor elementen zoals borders, achtergronden, buttons en tekst.
  4. Kies accentkleuren om specifieke elementen te benadrukken, zoals niet-op-voorraad (rood) of korting (groen).
  5. Houd je aan de kleuren die je van tevoren hebt gekozen.

Maar lees vooral zijn volledige uitleg eens.

Femke Bol kan goed kaatsen

0

NRC zette op een rijtje wat Femke Bol tot zo’n succesvolle atlete maakt. Met name op de 400 meter horde. Ook al won ze daarop op de Olympische Spelen ‘slechts’ een bronzen medaille. Haar trainer Bram Peters legt uit dat de tijd dat haar voeten de grond raken heel kort is. Toen ze vijftien was kon ze al “stuiteren op haar voeten”. Dat is een talent dat bij duursporters als Bol niet veel voorkomt. Ze stopt al haar energie in de afzet, waardoor ze weinig energie verliest. Peters noemt dat ook “kaatsen”.

Huppelen

Kaatsen is een trainingsmethodiek uit de atletiek. Er bestaan verschillende varianten van. Bij alle gaat het erom dat je direct als je voet de grond raakt, je met zoveel mogelijk kracht afzet. Dat ziet eruit als huppelen.

Stabiliteit in de voet

“Het kaatsen is het moment van afzet van de voet”, legt Cocky Hoogeveen van Voetentraining uit. “Daarvoor heb je een goede stabiliteit in de voorvoet nodig. Dan haal het je het meest uit dit moment. De kleine voetspieren zorgen voor de stabiliteit van dit gebied. Femke Bol heeft deze spieren optimaal getraind. Daarom kost de afzet haar minder energie. En de getraindheid van de voetmusculatuur zorgt ervoor dat ze de kracht goed kan opvangen. Dat leidt weer tot een maximale stabiliteit in de hele voet.”

‘Adviseer cliënten met huidziekte over gezonde leefstijl’

0

Galimont: “Als pedicure kun je een belangrijke rol spelen in het bevorderen van een gezonde leefstijl bij je cliënten. Je kunt met hen praten over hun dagelijkse gewoonten. Daarmee help je hen begrijpen hoe deze hun gezondheid beïnvloeden. Een gezonde leefstijl bevordert zowel lichamelijke als geestelijke gezondheid en voorkomt gezondheidsproblemen.”

Leefstijlroer

Galimont adviseert te kijken naar het leefstijlroer. Dit helpt cliënten om een gezonde leefstijl te ontwikkelen. Het roer kent zes gebieden: voeding, beweging, slaap, ontspanning, sociale interacties en zingeving. Adviezen:

  • 250 gram groenten en twee stuks fruit per dag.
  • Beperking van suiker en snelle koolhydraten.
  • Regelmatige beweging
  • Goede nachtrust (7-8 uur slaap per nacht).
  • Dagelijkse ontspanning.
  • Sociale steun en verbondenheid.

Schijf van Vijf

Gezonde voeding is essentieel. De Schijf van Vijf biedt richtlijnen voor gezonde voedselkeuzes:

  • Veel groenten en fruit.
  • Volkoren graanproducten en aardappelen.
  • Eiwitrijke producten zoals zuivel, vlees, vis en vleesvervangers.
  • Onverzadigde vetten zoals plantaardige oliën.
  • Water als de beste keuze voor hydratatie.

Leef mee

Een empathische benadering is essentieel bij leefstijlveranderingen, adviseert Galimont. “Herken smoesjes, bied begrip en praktische oplossingen. Motivational interviewing helpt cliënten hun eigen motivatie voor verandering te ontdekken en te versterken.”

Hoe kom je van een contract af?

0

Als pedicure huur je wellicht je praktijkruimte. Of je leaset je behandelstoel. Of je bedrijfsauto. Contracten daarvoor geven je zekerheid. Maar ze kunnen je ook beperken, wanneer je omstandigheden, of je ambities veranderen. De vraag is dan: geeft het contract ook ruimte voor verandering? Kun je het ontbinden? Dat is meestal afhankelijk van de ‘algemene voorwaarden’ die in het contract staan: de zogenoemde ‘kleine lettertjes’. Het opzeggen van een contract begint daarom al bij het afsluiten van het contract. Check voor je een handtekening zet of het contract je ook in de toekomst voldoende ruimte geeft. Wat zijn je ambities? Gaat dit contract je daarbij niet beperken? Kun je van het contract af in noodsituaties, zoals een pandemie of een chronische ziekte? Zit er een einddatum aan de overeenkomst?

In overleg

Soms kun je in goed overleg een overeenkomst beëindigen. Bijvoorbeeld als je een grotere bedrijfsauto nodig hebt, zal de leasefirma daar niet moeilijk over doen. Of als de verhuurder van je praktijkruimte er vertrouwen in heeft die snel aan iemand anders te kunnen verhuren. De Kamer van Koophandel zet alle mogelijkheden op een rijtje. Ook hoe je in een contract rekening houdt met overmachtsituaties.

Alles over diabetes

0

Uit het programma van dit grote diabetescongres:

  • Hoe lever je zorg op maat aan diabetespatiënten met weinig gezondheidsvaardigheden?
  • Diabetes en obesitas hangen zo met elkaar samen dat het vraagt om één benadering.
  • Handen en voeten.
  • Hoe worden mensen zich ervan bewust dat ze prediabetes hebben?
  • Diabetes type ‘anders’: 5 tot 11 procent van de diabetespatiënten heeft géén type 1 of 2.
  • 30 tot 50 procent van de gebruikers van een glucosesensor of een insulinepompsysteem heeft huidklachten.
  • De invloed van leefstijl en van de sociale en fysieke omgeving op de gezondheid is enorm. Hoe bouw je aan gezonde gemeenschappen?

Meer informatie en inschrijven: Nationale DiabetesDag

Op dit moment is nog niet bekend of er een creditering voor pedicures komt.

ProVoet waarschuwt voor ‘opfriscursus’ van Stipezo

0

“De suggestie dat je na deze opfriscursus als pedicure plus weer kunt deelnemen aan de basisverzekerde voetzorg (is) niet juist.” Dat schrijft ProVoet op de eigen website. Het gaat om een opfriscursus voor de pedicure plus (met pedicure diploma en DV/RV certificaat). Na het volgen van deze opfriscursus zou je weer kunnen deelnemen aan de basisverzekerde voetzorg. ProVoet: “Vektis accepteert vanaf 1 oktober 2020 geen nieuwe inschrijvingen meer als pedicure DV/RV. We gaan ervan uit dat hier niet bedoeld wordt dat door deze opfriscursus je geschoold wordt tot medisch pedicure, want je hebt dan namelijk nog geen erkend medisch-pedicurediploma. Iets wat straks hoogstwaarschijnlijk wel vanuit de zorgmodule en de zorgverzekeraars wordt gevraagd.” Pedicures met het certificaat DV/RV kunnen een opleiding tot medisch pedicure versneld volgen. Op die manier komen ze in aanmerking voor basisverzekerde voetzorg.

Geen overleg

ProVoet heeft geprobeerd in overleg te gaan met Stipezo over deze kwestie. Daar zou die laatste organisatie niet op zijn ingegaan.

Zomertijd = blotevoetentijd

0

Op blote voeten lopen. Er zijn mensen die erbij zweren. Er zijn mensen die er voorzichtig in zijn. Er zijn vast ook mensen die het belachelijk vinden. In het komend nummer van Podopost zegt holistisch podoloog Jan van Ede: “Op blote voeten voel en weet je waar je in de ruimte bent.” En Judith Nijenhuis, fysio- en manueel therapeut, zegt: “Op blote voeten ga je anders lopen. Daarom moet je er langzaam op trainen.” In haar praktijk ziet ze mensen die er blessures door hebben gekregen. Misschien is de beste manier om het zelf eens te proberen. Dat kan bijvoorbeeld op een blotevoetenpad.

Bijna alles over lopen op blote voeten in het komend nummer van Podopost dat op 8 augustus verschijnt.

Cliënten en patiënten hebben recht op meer duidelijkheid

0

De vernieuwde ‘Regeling transparantie zorgaanbieders’ is geldig vanaf 1 september. De NZa heeft deze regels aangescherpt, zodat patiënten een goede zorgkeuze kunnen maken. Het gaat onder meer om de volgende punten:

  • Als een zorgaanbieder geen contract heeft met een zorgverzekeraar dan moet die patiënten en cliënten daarover vooraf actief en aantoonbaar informeren. Zodat patiënten en cliënten niet later onverwachte bijbetalingen hoeven te doen.
  • De zorgaanbieder moet die informatie actief aan de patiënt geven. De patiënt moet daar niet naar op zoek hoeven te gaan.
  • Zorginformatie moet relevant en actueel zijn. De informatie moet aansluiten op de vaardigheden van de patiënt. En moet juist, vindbaar en vergelijkbaar zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor wachttijden.
  • De zorgaanbieder moet informatie geven waarmee de patiënt of cliënt een goede keuze kan maken. Dat gaat bijvoorbeeld over het aantal consulten dat nodig is en over een patiëntenstop. En het moet duidelijk zijn wat de verzekeraar wel of niet vergoedt.

Bron: Skipr

Abonneren